Pregled bibliografske jedinice broj: 1053911
Od administrativne nehotičnosti do novinsko-časopisne hotimičnosti
Od administrativne nehotičnosti do novinsko-časopisne hotimičnosti // Od norme do uporabe 2, Zbornik radova sa znanstvenoga skupa Od norme do uporabe 2 / Glušac, Maja (ur.).
Osijek : Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku ; Hrvatska sveučilišna naklada, 2020. str. 80-108
CROSBI ID: 1053911 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Od administrativne nehotičnosti do novinsko-časopisne hotimičnosti
(FROM ADMINISTRATIVE INVOLUNTARYNESS
TO NEWSPAPER AND MAGAZINE INTENTIONALITY)
Autori
Rišner, Vlasta
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Od norme do uporabe 2, Zbornik radova sa znanstvenoga skupa Od norme do uporabe 2
Urednik/ci
Glušac, Maja
Izdavač
Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku ; Hrvatska sveučilišna naklada
Grad
Osijek : Zagreb
Godina
2020
Raspon stranica
80-108
ISBN
978-953-314-130-5
Ključne riječi
administrativni stil, oglasi, reklame, sinonimni niz, prijedlozi, uzrok kriterija, Stare hrvatske novine
(administrative style, ads, commercials, synonymous sequence, prepositions, cause of criterion, Stare hrvatske novine (Old Croatian Newspapers))
Sažetak
Rad se temelji na pretpostavci da administrativni tekstovi na različite načine ulaze u novine i časopise. Odnos se administrativnih i publicističkih tekstova istražuje u novinsko-časopisnoj građi digitaliziranoj na portalu Stare hrvatske novine te se govori o izravnom i neizravnom unošenju administrativnih sadržaja: a) izravnim se, uz prenošenje zakona i pravila, podrazumijeva i objavljivanje oglasa, a b) kao neizravno se unošenje prikazuje interpretacija administrativnih sadržaja u tekstovima novinara koji svoju ocjenu izriču rečeničnim prilozima, čime se nehotičnost administrativnoga pretvara u hotimičnost publicističkoga stila. Oglasi se dijele na dvije skupine: oglase za tvrtke i pojedince, njihove proizvode i usluge te na službene, institucijske oglase. U prvoj se skupini oglasa opisuju početci kao jaka mjesta, a unošenje pisama kao performativa prikazuje manipulacijom čitateljima. Istražuju se jezična i stilska obilježja reklama za ljekovite pripravke i poljepšavajuća sredstva, osobito načini izricanja namjene i obraćanje ciljnim primateljima. U oglasima čiji su pošiljatelji institucije uspoređuje se sinonimičnost prijedloga u prijedložnim izrazima s imenicama administrativnog značenja zaključak, odluka, naredba i uredba. Pokazuje se da je najčešći prijedlog u takvim izrazima uslijed, čije je značenje znatno šire od suvremenoga, ali se nalaze i drugi prijedlozi kojima se ističe uzrok kriterija: češće prijedložni izrazi na temelju i u smislu te primarni prijedlog prema, rjeđe poprijedloženi instrumentali temeljem i povodom i još jedan prijedložni izraz – na osnov(u)/(i) te rubno prijedložni izraz u skladu s(a) i zbog.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija