Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1047089

Utjecaj odrednica agencijskoga odnosa na razvoj poslovanja hrvatskih vinara


Katunar, Jana
Utjecaj odrednica agencijskoga odnosa na razvoj poslovanja hrvatskih vinara, 2019., doktorska disertacija, Ekonomski fakultet u Rijeci, Rijeka


CROSBI ID: 1047089 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Utjecaj odrednica agencijskoga odnosa na razvoj poslovanja hrvatskih vinara
(Impact of agency relationship determinants on business development of Croatian wine producers)

Autori
Katunar, Jana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Ekonomski fakultet u Rijeci

Mjesto
Rijeka

Datum
21.10

Godina
2019

Stranica
205

Mentor
Kaštelan Mrak, Marija

Neposredni voditelj
Sokolić, Danijela

Ključne riječi
agencijska teorija, vinska industrija, distribucijski lanac, nepotpuni ugovori, vertikalni sporazumi
(agency theory, wine industry, distribution chain, incomplete contracts, vertical agreements)

Sažetak
U ovoj doktorskoj disertaciji istražuje se odnos principala i agenta uz primjenu agencijske teorije koja se prvenstveno veže uz odnos vlasnika i menadžera u poduzeću. U novijoj znanstvenoj literaturi agencijski odnos je također promatran kao odnos poduzeća u distribucijskom lancu. Agencijski troškovi, koji nastaju u ugovornom odnosu partnera u distribucijskom lancu, uglavnom su promatrani sa stajališta kupca, dok su u ovoj doktorskoj disertaciji promatrani pretežito sa stajališta proizvođača, kao slabije ugovorne strane u vinskoj industriji. Svrha provođenja ovog znanstvenog istraživanja je objediniti i produbiti spoznaje o suvremenim ekonomskim odnosima među tržišnim akterima i istražiti odrednice formiranja odnosa dviju ugovornih strana u distribucijskom lancu (proizvođača vina i distributera) kako bi se utvrdilo da li proizvođač vina ima na raspolaganju mehanizme kojima bi mogao utjecati na ponašanje distributera i na visinu agencijskih troškova. Na osnovi teorijske podloge, iz prikupljenih stručnih i znanstvenih izvora, konceptualiziran je istraživački model, postavljene su istraživačke hipoteze i izvedena je njihova operacionalizacija. Prva faza istraživanja je bilo provođenje pilot istraživanja radi testiranja postavljenih istraživačkih hipoteza, gdje je anketnim upitnikom obuhvaćeno 27 proizvođača vina. Nakon provedenog pilot istraživanja proveden je strukturirani intervju na uzorku od 124 proizvođača vina. Kako bi se dobio detaljni uvid u stavove distributera, provedeni su strukturirani intervjui s tri renomirana distributera, koji distribuiraju vina na području cijele Hrvatske te čine 20% tržišta, direktorom prodaje hotelskog lanca i članom uprave trgovačkog lanca. Nakon izračuna parametara deskriptivne statistike te prikaza korelacijske analize između varijabli istraživačkog modela provedena je regresijska analiza. Regresijskom analizom utjecaja proizvodne palete, količine proizvodnje, lepeze distribucije, reputacije, osobne umreženosti i zapošljavanja specijalista ekonomista na visinu agencijskih troškova te utjecaja visine agencijskih troškova na razvoj poslovanja hrvatskih vinara testirane su postavljene hipoteze. Hipoteze, šira proizvodna paleta utječe na visinu agencijskih troškova i osobna umreženost utječe na visinu agencijskih troškova, odbačene su nakon provedbe korelacijske analize. Druga hipoteza, prema kojoj količina proizvodnje utječe na visinu agencijskih troškova, je djelomično prihvaćena, dok su ostale hipoteze potvrđene na razini statističke značajnosti od 5%. Nakon procjene jednostrukih regresija i ispitivanja statističke signifikantnosti procijenjenih koeficijenata, formiran je model višestruke linearne regresije, koji je procijenjen OLS metodom i testiran i unutar regije Jadran i regije Kontinent. Formirani model testiran je na heteroskedastičnost i multikolinearnost. Rezultati istraživanja potvrđuju: da postoji agencijski odnos između proizvođača i distributera vina u Republici Hrvatskoj ; da visina agencijskih troškova varira ovisno o regiji, odnosno da ostale ekonomske okolnosti utječu na visinu agencijskog troška prihvatljivog za pojedine proizvođače ; da unutar regija postoje razlike u obilježjima poduzeća koji utječu na agencijski trošak ; te da visina agencijskih troškova ima utjecaj na razvoj poslovanja hrvatskih vinara.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Ekonomija

Napomena
Izrada doktorske disertacije podržana je kroz projekt ZP UNIRI 10/17 Sveučilišta u Rijeci.



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Ekonomski fakultet, Rijeka

Profili:

Avatar Url Marija Kaštelan Mrak (mentor)

Avatar Url Danijela Sokolić (mentor)

Avatar Url Jana Katunar (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Katunar, Jana
Utjecaj odrednica agencijskoga odnosa na razvoj poslovanja hrvatskih vinara, 2019., doktorska disertacija, Ekonomski fakultet u Rijeci, Rijeka
Katunar, J. (2019) 'Utjecaj odrednica agencijskoga odnosa na razvoj poslovanja hrvatskih vinara', doktorska disertacija, Ekonomski fakultet u Rijeci, Rijeka.
@phdthesis{phdthesis, author = {Katunar, Jana}, year = {2019}, pages = {205}, keywords = {agencijska teorija, vinska industrija, distribucijski lanac, nepotpuni ugovori, vertikalni sporazumi}, title = {Utjecaj odrednica agencijskoga odnosa na razvoj poslovanja hrvatskih vinara}, keyword = {agencijska teorija, vinska industrija, distribucijski lanac, nepotpuni ugovori, vertikalni sporazumi}, publisherplace = {Rijeka} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Katunar, Jana}, year = {2019}, pages = {205}, keywords = {agency theory, wine industry, distribution chain, incomplete contracts, vertical agreements}, title = {Impact of agency relationship determinants on business development of Croatian wine producers}, keyword = {agency theory, wine industry, distribution chain, incomplete contracts, vertical agreements}, publisherplace = {Rijeka} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font