Pregled bibliografske jedinice broj: 1045086
Usvajanje hrvatskoga jezika u kontekstu konstrukcijske gramatike
Usvajanje hrvatskoga jezika u kontekstu konstrukcijske gramatike // Zbornik radova Sedmoga hrvatskoga slavističkoga kongresa
Zagreb: Hrvatski slavistički odbor, Hrvatsko filološko društvo, Filozofski fakultet u Zgrebu, 2019. str. 1-2 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1045086 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Usvajanje hrvatskoga jezika u kontekstu konstrukcijske gramatike
(Acquisition of Croatian Language in the Context of Construction Grammar)
Autori
Pavličević-Franić, Dunja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Zbornik radova Sedmoga hrvatskoga slavističkoga kongresa
/ - Zagreb : Hrvatski slavistički odbor, Hrvatsko filološko društvo, Filozofski fakultet u Zgrebu, 2019, 1-2
Skup
Sedmi hrvatski slavistički kongres
Mjesto i datum
Šibenik, Hrvatska, 25.09.2019. - 28.09.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
konstrukcijska gramatika, usvajanje/učenje hrvatskoga jezika, jezični sadržaj, ranojezični diskurs
(construction grammar, Croatian language acquisition/learning, language content, early-language discourse)
Sažetak
Recepcija jezičnih sadržaja jezgreni je dio obrazovnoga procesa. U materinskome jeziku taj se informacijski fenomen dodatno usložuje jer osim uobičajene priopćajne uloge, jezik postaje izvor znanja te model znanja (načini prenošenja informacija). Svaki se proces učenja, između ostaloga, temelji na usvajanju jezičnih struktura koje se mogu promatrati kao konstrukcije određenoga izraza i pridruženoga značenja. U ranojezičnome razdoblju, uz izraz i sadržaj jezičnoga znaka, recepcija jezičnih sadržaja uključuje i uporabnu razinu. Pritom se odnos gramatike, semantike i pragmatike, razrješava svakodnevnom komunikacijom u kojoj je semantika prije gramatike, a pragmatika prije normiranosti. (Pavličević-Franić 2011) Kao primjer recepcije jezičnih sadržaja predlaže se ovladavanje jezičnim strukturama u okviru konstrukcijske gramatike. Riječ je o teorijskome okviru koji donosi integracijski pristup sintaktičkoj i semantičko-pragmatičkoj informaciji. Jezična se struktura usvaja kao jedinstvo forme i sadržaja, odnosno konstrukcijska jedinica određena oblikom, značenjem i uporabom (Tomasello 2005). Značenje ne proizlazi nužno iz značenja pojedinih sastavnica nego je rezultat integriranja leksema u značenje konstrukcije (Goldberg 1995). Dakle, učenje gramatičkih sadržaja nije samo generiranje gramatički točnih rečenica, nego je težište na stvaranju uporabno prihvatljivih jezičnih struktura. Uključivanje konstrukcijskoga pristupa u proces učenja hrvatskoga jezika u ranojezičnome diskursu, omogućit će uspješnije ovladavanje novim sadržajima u suodnosu s dijelovima gramatičko-semantičkih polja učenicima već poznatih konstrukcija. Tako se postiže viša razina lingvističke i leksičke kompetencije te povećava komunikacijska sposobnost učenika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija