Pregled bibliografske jedinice broj: 1037004
The embodied and the cultural in the conceptualization of pitch space in Croatian
The embodied and the cultural in the conceptualization of pitch space in Croatian // Jezikoslovlje, 20. (2019), 2.; 199-219 doi:https://.org/10.29162/jez.2019.7 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1037004 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
The embodied and the cultural in the conceptualization of pitch space in Croatian
Autori
Kiš Žuvela, Sanja ; Ostroški Anić, Ana
Izvornik
Jezikoslovlje (1331-7202) 20.
(2019), 2.;
199-219
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
conceptualization ; music ; pitch space ; image schema ; embodiment ; music theory
Sažetak
Most conceptual metaphors that conceptualize musical pitch rely heavily on human perception, images and experience structured through spatial and orientation image schemas such as the schema of VERTICALITY. The paper analyses conceptual metaphors that structure pitch relations in terms of vertical space, thickness and size as they appear in the Croatian musical terminology. The image schemas of VERTICALITY and SIZE are analysed within the conceptual metaphors PITCH RELATIONS ARE RELATIONS IN VERTICAL SPACE and PITCH RELATIONS ARE RELATIONS IN SIZE in order to define to what extent their motivation is embodied and universal, and what can be attributed to cross-cultural and cross- linguistic influences present in the creation and understanding of music terminology in Croatia. // Konceptualne metafore kojima se konceptualizira visina glazbenoga tona uvelike počivaju na ljudskoj percepciji, predodžbi i iskustvu strukturiranom prostornim i orijentacijskim predodžbenim shemama kao što je shema vertikalnosti. U ovome se radu analiziraju konceptualne metafore koje strukturiraju odnose visina tonova s obzirom na vertikalni prostor, debljinu i veličinu, a koje se pojavljuju u hrvatskom glazbenom nazivlju. Predodžbene sheme vertikalnosti i veličine analiziraju se unutar konceptualnih metafora odnosi visina tonova jesu odnosi u vertikalnom prostoru i odnosi visina tonova jesu odnosi veličine da bi se odredilo u kojoj je mjeri njihova motivacija utjelovljena i univerzalna, a što se može pripisati međukulturnim i međujezičnim utjecajima koji su postojali tijekom stvaranja i razumijevanja glazbenoga nazivlja u Hrvatskoj.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Filologija, Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2013-11-5355 - Problemi temeljnoga suvremenog glazbenog nazivlja u Hrvatskoj (conmusterm) (Gligo, Nikša) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Zagreb,
Muzička akademija, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus