Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1025910

Rodna perspektiva – Želje, planovi i stavovi učenica i učenika završnih razreda srednjih škola o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje


Jugović, Ivana
Rodna perspektiva – Želje, planovi i stavovi učenica i učenika završnih razreda srednjih škola o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje // Što nakon srednje? Želje, planovi i stavovi hrvatskih srednjoškolaca / Ristić Dedić, Zrinka ; Jokić, Boris (ur.).
Zagreb: Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO), 2019. str. 64-83


CROSBI ID: 1025910 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Rodna perspektiva – Želje, planovi i stavovi učenica i učenika završnih razreda srednjih škola o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje
(Gender perspective - Students' ambitions, plans and attitudes related to transition from secondary to higher education)

Autori
Jugović, Ivana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Što nakon srednje? Želje, planovi i stavovi hrvatskih srednjoškolaca

Urednik/ci
Ristić Dedić, Zrinka ; Jokić, Boris

Izdavač
Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO)

Grad
Zagreb

Godina
2019

Raspon stranica
64-83

ISBN
978-953-7584-16-0

Ključne riječi
rodna perspektiva, obrazovne aspiracije, interesi, prijelaz u visoko obrazovanje, učenici/e srednjih škola
(gender perspective, educational aspirations, interests, transition to higher education, secondary school students)

Sažetak
Empirijska istraživanja i statistički podaci iz Hrvatske i brojnih drugih zemalja ukazuju na to da se djevojke i mladići razlikuju u obrazovnim aspiracijama i odabirima, interesima za pojedina obrazovna područja, kao i u procjenama svoje uspješnosti u različitim aktivnostima i obrazovnim ishodima. Teorijski okvir ovog istraživanja čini model očekivanja i vrijednosti za objašnjenje motivacije vezane uz postignuće Jacquelynne Eccles i njezinih suradnika/ca (1983). Imajući u vidu spoznaje brojnih istraživanja o razlikama između učenika i učenika u obrazovnim aspiracijama i raznim aspektima motivacije, cilj ovog poglavlja je istražiti razlikuju li se mladići i djevojke u obrazovnim aspiracijama i interesima, očekivanjima uspjeha i informiranosti o prijelazu u visoko obrazovanje. Uzorak na kojem su provedene analize za ovo poglavlje čini 4501 učenik/ca koji pohađa završni razred gimnazije ili četverogodišnje strukovne škole. Rezultati istraživanja pokazuju da su razlike između mladića i djevojaka statistički značajne na gotovo svim ispitanim varijablama. Također je važno napomenuti da su učinci većinom skromni, osim u slučaju velikog učinka rodnih razlika na interes za tehničko područje te umjerenih učinaka na interes za informatičko područje te na čestinu korištenja web stranice www.postani-student.hr koja služi za informiranje o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje. Nadalje, djevojke više aspiriraju upisati studij nego mladići, iako su obrazovne aspiracije visoke i kod djevojaka i kod mladića. Manji dio učenika/ca se planira zaposliti odmah nakon srednje škole, a među njima su mladići brojniji. Učenički interesi su jasno podijeljeni na „muška“ i „ženska“ područja što se kasnije preslikava u rodnoj neravnoteži u visokom obrazovanju. Ovi nalazi u skladu su s brojnim istraživanjima provedenima u okviru teorijskog modela očekivanja i vrijednosti (Eccles i sur., 1983). Kada riječ o informiranosti o prijelazu iz srednje škole u visoko obrazovanje, djevojke raspolažu s više točnih informacija o tom procesu i zaista se češće informiraju o prijelazu u visoko obrazovanje, no osjećaju se podjednako informiranima kao i mladići koji imaju slabije znanje i rjeđe se informiraju. Ovi nalazi ukazuju na to da se djevojke podcjenjuju, a mladići precjenjuju kada je riječ o informiranosti, što je u skladu sa spoznajama iz drugih istraživanja o samopouzdanju djevojaka i mladića u adolescenciji (Harper i Marshall, 1991 ; Marsh, 1989 ; Frome i Eccles, 1995 ; Jugović, 2017). Spoznaje ovog istraživanja imaju i svoje praktične implikacije. S obzirom da rezultati pokazuju da postoje razlike između djevojaka i mladića u obrazovnim i profesionalnim interesima koje za posljedicu imaju rodnu neravnotežu u odabirima zanimanja i područja studiranja, važno je učenicima/cama osigurati rodno osjetljivo profesionalno usmjeravanje. Različite edukacije i aktivnosti usmjerene na suzbijanje rodnih stereotipa o zanimanjima i informiranje učenika/ca o širokom spektru obrazovnih i karijernih mogućnosti trebale bi biti dostupne svim učenicima/cama.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb

Profili:

Avatar Url Ivana Pikić Jugović (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

www.studij.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Jugović, Ivana
Rodna perspektiva – Želje, planovi i stavovi učenica i učenika završnih razreda srednjih škola o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje // Što nakon srednje? Želje, planovi i stavovi hrvatskih srednjoškolaca / Ristić Dedić, Zrinka ; Jokić, Boris (ur.).
Zagreb: Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO), 2019. str. 64-83
Jugović, I. (2019) Rodna perspektiva – Želje, planovi i stavovi učenica i učenika završnih razreda srednjih škola o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje. U: Ristić Dedić, Z. & Jokić, B. (ur.) Što nakon srednje? Želje, planovi i stavovi hrvatskih srednjoškolaca. Zagreb, Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO), str. 64-83.
@inbook{inbook, author = {Jugovi\'{c}, Ivana}, year = {2019}, pages = {64-83}, keywords = {rodna perspektiva, obrazovne aspiracije, interesi, prijelaz u visoko obrazovanje, u\v{c}enici/e srednjih \v{s}kola}, isbn = {978-953-7584-16-0}, title = {Rodna perspektiva – \v{Z}elje, planovi i stavovi u\v{c}enica i u\v{c}enika zavr\v{s}nih razreda srednjih \v{s}kola o prijelazu iz srednjeg u visoko obrazovanje}, keyword = {rodna perspektiva, obrazovne aspiracije, interesi, prijelaz u visoko obrazovanje, u\v{c}enici/e srednjih \v{s}kola}, publisher = {Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO)}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {Jugovi\'{c}, Ivana}, year = {2019}, pages = {64-83}, keywords = {gender perspective, educational aspirations, interests, transition to higher education, secondary school students}, isbn = {978-953-7584-16-0}, title = {Gender perspective - Students' ambitions, plans and attitudes related to transition from secondary to higher education}, keyword = {gender perspective, educational aspirations, interests, transition to higher education, secondary school students}, publisher = {Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO)}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font