Pregled bibliografske jedinice broj: 1022411
Istine i laži, skromnost i arogancija u predstavljanju djece na društvenim mrežama
Istine i laži, skromnost i arogancija u predstavljanju djece na društvenim mrežama // Znanstveni kolokvij Očima djeteta - Izazovi moralnome odgoju u suvremenom društvu.
Međugorje, Bosna i Hercegovina, 2019. (predavanje, međunarodna recenzija, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1022411 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Istine i laži, skromnost i arogancija u predstavljanju djece na društvenim mrežama
(Truths and lies, humility and arrogance in how children present themselves on social networks)
Autori
Bilić, Vesna ; Valenčič Zuljan, Milena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Znanstveni kolokvij Očima djeteta - Izazovi moralnome odgoju u suvremenom društvu.
Mjesto i datum
Međugorje, Bosna i Hercegovina, 20.09.2019. - 21.09.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
vrijednosti, odgoj, moral, samopredstavljanje, novi mediji, digitalno vrijeme
(values, upbringing, morality, self-representation, new media, digital age)
Sažetak
U teorijskom dijelu ovog rada raspravlja se o odrastanju djece u „vremenu postistine“ i konkurentskog individualizma koje je nametnulo potrebu za ostavljanjem najboljeg mogućeg dojma na druge. Tome su značajno doprinijeli novi, digitalni mediji s neslućenim mogućnostima za samopredstavljanje. A često se djeca i mladi na virtualnoj pozornici predstavljaju neistinitim informacijama, uređenim fotografijama, izvanjskim karakteristikama dok tradicionalne vrijednosti iščezavaju. Osobito je razvidno veličanje svog tjelesnog izgleda i uspjeha (grandioznost), drsko uzdizanje sebe, a omalovažavanje drugih (arogancija), dok se realna procjena svojih prednosti i nedostataka (skromnost) percipira dominantno negativno. S ciljem stjecanje dubljeg uvida i boljeg razumijevanja motiva i posljedica neistinitog samopredstavljanja djece i mladih u virtualnom svijetu, provedeno je kvalitativno istraživanje. Podaci su prikupljeni usmjerenom diskusijom u 14 fokus grupa (N=70 ; djeca, mladi, roditelji). Rezultati pokazuju da se svi sudionici neovisno o dobi i spolu u virtualnom svijetu lažno predstavljaju. Oni to prezentiranje „uljepšanih verzija sebe“ smatraju nečim normalnim uobičajenim, nečim što svi rade. Međutim, kad usporede svoj nerealni uradak objavljen na profilu s činjenicama u zrcalu, događa se da se „potpuno zbediraš jer u stvarnosti dobro ne izgledaš i nigdje ne ideš“. Dakle, kad istina razbije iluziju osjećaju se deprimirano, kao i zbog usporedbi s drugima „koji su uvijek negdje na zanimljivim mjestima i bolje izgledaju“. Lažno se predstavljaju iz potrebe da se svide drugima, zbog lajkova koji „povećavaju ili smanjuju nečiji značaj“, borbe „za pet minuta popularnosti“, „nezadovoljstva stvarnim životom“ te „skrivanja istine koja nije lijepa“. Zanimljivo je da njihovi roditelji priznaju da su oni loši primjeri svojoj djeci jer se na društvenim mrežama također lažno predstavljaju. Zaključno se raspravlja o porukama ispitanika da je sav njihov život na internetu „jedan lijepi sloj laži“, te da im u vremenu u kojem žive nedostaje „moralni kompas“.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija