Pregled bibliografske jedinice broj: 1021186
Sapuni i detergenti – zelena kemija u nastavi
Sapuni i detergenti – zelena kemija u nastavi // 26. hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera : Knjiga sažetaka / Galić, Nives ; Rogošić, Marko (ur.).
Zagreb: Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI), 2019. str. 247-247 (radionica, domaća recenzija, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 1021186 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sapuni i detergenti – zelena kemija u nastavi
(Soaps and detergents – green chemistry in teaching)
Autori
Židak, Nenad ; Mrvoš‐Sermek, Draginja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
26. hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera : Knjiga sažetaka
/ Galić, Nives ; Rogošić, Marko - Zagreb : Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI), 2019, 247-247
ISBN
978-953-6894-67-3
Skup
26. hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera (26HSKIKI) ; 4. simpozij Vladimir Prelog
Mjesto i datum
Šibenik, Hrvatska, 09.04.2019. - 12.04.2019
Vrsta sudjelovanja
Radionica
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
zelena kemija ; poučavanje kemije ; fotometrija ; koncentracija detergenta
(green chemistry ; teaching chemistry ; photometry ; detergent concentration)
Sažetak
Izvođenje kemijskih pokusa dio je iskustvenoga učenja i temeljna aktivnost u nastavi kemije, a zahtjeva uključenost kognitivnih procesa opažanja, sporazumijevanja i rasuđivanja. U radionici Sapuni i detergenti – zelena kemija u nastavi, osmišljenoj prema uzoru na rad Seta Senga i suradnikā [1], predstavljen je prijedlog pripreme nastavnoga sata za četvrte razrede gimnazija i strukovnih škola s detaljno razrađenim radnim listićem za učenike i uputom za izradu jednostavnog fotometra (slika 1) [1, 2]. Pokus se temelji na fotometrijskom određivanju masenog udjela tenzida natrijeva dodecil-sulfata u otopinama uporabom kationske boje gencijana violet i anionske briljantno plave. Umjesto organskih otapala, za ekstrakciju se koristi akrilno platno koje se svojim svojstvima uklapa u načela zelene kemije [3]. Tijekom provedbe pokusa učenika se potiče na razvijanje čitalačke pismenosti, nadogradnju temeljnih kemijskih pojmova i koncepata, preciznosti u mjerenju, razvijanje vještine prikazivanja i tumačenja rezultata i razlikovanje kemijskih metoda za određivanje nepoznatih koncentracija tvari u otopini [2]. Potencijal ove metode jest u ostvarenju korelacija s ishodima sadržaja više nastavnih predmeta: 1. tehnička kultura, izraditi jednostavni fotometar ; 2. fizika, okarakterizirati reflektanciju, apsorptanciju i transmitanciju te svojstva i principe rada instrumenta ; 3. kemija, razviti analitičku metodu kombinacijom različitih kemikalija, boja, detergenata i tkanina ; 4. biologija, mjeriti analitičkom metodom abiotičke ekološke čimbenike vodenih ekosustava ; 5. informatika, unaprijediti instrument hardverskom i softverskom digitalizacijom. Ovakav integrirani pristup poučavanju i navedene međupredmetne korelacije mogu biti osnova za koncipiranje učeničkog istraživačkog projekta. Slika 1: Dijelovi za izradu jednostavnog fotometra te prikaz (A) odozdo i (B) odozgo. [1] Reference: [1] S. Seng, M. Kita, R. Sugihara, J. Chem. Educ., 84 (2007) 1803-1805. [2] N. Židak, Sapuni i detergenti, Diplomski rad (metodički dio, mentor D. Mrvoš- Sermek), Prirodoslovno-matematički fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, 2014. [3] N. Židak i N. Osmanagić Bedenik, The Challenge of Green Chemistry, https://www.bib.irb.hr/939645 ; posjećeno 7. 1. 2019.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kemija, Interdisciplinarne prirodne znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb