Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1016898

Školski volonterski programi u funkciji razvoja građanstva održivosti


Čekolj, Nadja
Školski volonterski programi u funkciji razvoja građanstva održivosti // Knjiga sažetaka DOKON 2018 / Kovač, Vesna ; Ledić, Jasminka ; Kušić, Siniša (ur.).
Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2019. str. 15-16 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1016898 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Školski volonterski programi u funkciji razvoja građanstva održivosti
(School Volunteering Programmes in Service of Sustainable Development)

Autori
Čekolj, Nadja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Knjiga sažetaka DOKON 2018 / Kovač, Vesna ; Ledić, Jasminka ; Kušić, Siniša - Rijeka : Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2019, 15-16

ISBN
978-953-7975-81-4

Skup
Doktorska konferencija za doktorande poslijediplomskih doktorskih studija pedagogije i obrazovnih znanosti (DOKON 2018)

Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 18.05.2018

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
građanstvo održivosti, školski volonterski programi, dimenzije održivog razvoja
(sustainability citizenship, school volunteering programmes, sustainable development dimensions)

Sažetak
Građanin održivosti jedan je od novijih pojmova u paradigmama odgoja i obrazovanja za održivi razvoj te objedinjuje pojmove koji se koriste u literaturi kao što su ekološko, demokratsko, odgovorno i aktivno građanstvo. Sam pojam održivost često se smatra apstraktnim i nejasnim te se najčešće poistovjećuje samo s jednom njegovom dimenzijom - ekološkom (Rončević, Ledić i Ćulum, 2008), dok novi koncept građanina održivosti podrazumijeva četiri dimenzije održivog razvoja - društvenu, ekonomsku, ekološku i političku (UNESCO, 2015). Nacionalna istraživanja ukazuju na nedostatno razvijene građanske kompetencije mladih, nedovoljno znanje u područjima ljudskih prava, politike, demokracije, nedostatak socijalnih vještina te prisutnost nedemokratskih vrijednosti (prema Kovačić i Horvat, 2016), odnosno ukazuju na činjenicu da mladi u Hrvatskoj ne posjeduju kvalitete građana održivosti. Neki autori naglašavaju da su svi akteri važni za socijalizaciju zakazali (Ilišin, 2015), da nisu osigurani odgovarajući uvjeti koji bi pripremili djecu i mlade da postanu građani održivosti. Školski volonterski programi (ŠVP) doprinose razvoju demokratske promjene i osnaživanja građana na način da se mlade uključi u zajednicu u kojoj žive te imaju priliku na razne načine doprinijeti razvoju svoje zajednice (Ćulum, Gvozdanović i Baketa, 2016 ; Quintellier, 2008 ; Learning and Skills Network, 2007), a samim time stječu kompetencije za građane održivosti. Svrha rada je prikazati dosadašnje spoznaje o ulozi ŠVP u stjecanju kompetencija važnih za građane održivosti, s posebnim naglaskom na sve četiri dimenzije održivog razvoja. Ključna uloga ŠVP je odgoj i obrazovanje učenika za njihovu buduću ulogu građana održivosti na način da im se osigura prostor za učenje kroz iskustvo i djelovanje što je zasebno istaknuto i u Zakonu o volonterstvu (2007). Sudjelovanjem u školskim volonterskim programima, mladi se uključuju u aktivnosti koje im omogućuju vježbanje demokracije, te učenje i vježbanje svoje uloge građanina kroz diskusiju, širenje vidika, promišljanje i prosuđivanje. Neki autori ŠVP nazivaju još i školama za demokraciju (Ćulum i sur., 2016 ; Quintelier, 2008). ŠVP imaju višestruku korist za sve aktere - mladi stječu kompetencije potrebne da bi postali građani održivosti, povećava se kvaliteta odnosa između nastavnika i učenika, škola postaje bolje povezana sa zajednicom kroz izgradnju mreže suradničkih organizacija (Šimunković, Forčić, Milinković, Kamenko i Šehić-Relić, 2014). Dosadašnja istraživanja sustavno pokazuju da participacija mladih u volonterskim programima i društvenim aktivnostima ima utjecaj na aktivni društveni angažman i u odrasloj dobi (Hanks, 1981 ; Youniss i sur., 1997 ; McFarland i Thomas, 2006 ; prema Quintelier, 2008). Stvaranjem generacija građana održivosti ostvaruje se cilj ŠVP – osposobljavanje građana koji su spremni na izazove budućnosti.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka

Profili:

Avatar Url Nadja Čekolj (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada

Citiraj ovu publikaciju:

Čekolj, Nadja
Školski volonterski programi u funkciji razvoja građanstva održivosti // Knjiga sažetaka DOKON 2018 / Kovač, Vesna ; Ledić, Jasminka ; Kušić, Siniša (ur.).
Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2019. str. 15-16 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
Čekolj, N. (2019) Školski volonterski programi u funkciji razvoja građanstva održivosti. U: Kovač, V., Ledić, J. & Kušić, S. (ur.)Knjiga sažetaka DOKON 2018.
@article{article, author = {\v{C}ekolj, Nadja}, year = {2019}, pages = {15-16}, keywords = {gra\djanstvo odr\v{z}ivosti, \v{s}kolski volonterski programi, dimenzije odr\v{z}ivog razvoja}, isbn = {978-953-7975-81-4}, title = {\v{S}kolski volonterski programi u funkciji razvoja gra\djanstva odr\v{z}ivosti}, keyword = {gra\djanstvo odr\v{z}ivosti, \v{s}kolski volonterski programi, dimenzije odr\v{z}ivog razvoja}, publisher = {Filozofski fakultet Sveu\v{c}ili\v{s}ta u Rijeci}, publisherplace = {Rijeka, Hrvatska} }
@article{article, author = {\v{C}ekolj, Nadja}, year = {2019}, pages = {15-16}, keywords = {sustainability citizenship, school volunteering programmes, sustainable development dimensions}, isbn = {978-953-7975-81-4}, title = {School Volunteering Programmes in Service of Sustainable Development}, keyword = {sustainability citizenship, school volunteering programmes, sustainable development dimensions}, publisher = {Filozofski fakultet Sveu\v{c}ili\v{s}ta u Rijeci}, publisherplace = {Rijeka, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font