Pregled bibliografske jedinice broj: 1015673
Inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi kao prediktori školskog postignuća
Inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi kao prediktori školskog postignuća // Psihologijske teme, 26 (2017), 2; 431-450 doi:10.31820/pt.26.2.9 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1015673 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi kao prediktori školskog postignuća
(Intelligence, Personality Traits and Vocational Interests as Predictors of School Achievement)
Autori
Krapić, Nada ; Kuljanić Patricija
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 26
(2017), 2;
431-450
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
inteligencija ; crte ličnosti ; profesionalni interesi ; školsko postignuće
(intelligence ; personality traits ; vocational interests ; school achievement)
Sažetak
Cilj je provedenog istraživanja bio ispitati u kojoj mjeri inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi pridonose objašnjenju varijance općega školskog postignuća učenika višeg razreda osnovne škole te postignuća u specifičnim skupinama predmeta (jezično- komunikacijskoj, prirodoslovnoj, društveno- humanističkoj, tehničkoj i umjetničkoj skupini). Pored toga, ispitana je i inkrementalna valjanost crta ličnosti i profesionalnih interesa povrh efekata sposobnosti. U istraživanju je sudjelovalo 263 učenika školskog uzrasta, polaznika osmih razreda jedne riječke osnovne škole, od kojih je 128 ženskog, a 135 muškog spola. Kako bi se ispitala prediktivna snaga inteligencije, crta ličnosti i profesionalnih interesa za predviđanje općega školskog postignuća učenika i postignuća u specifičnim skupinama predmeta kao kriterijskim varijablama, proveden je niz hijerarhijskih regresijskih analiza u kojima je inteligencija uključena u prvom, crte ličnosti u drugom, a profesionalni interesi u trećem koraku. Dobiveni rezultati pokazuju da su verbalne i numeričke sposobnosti, istraživački interesi i savjesnost najvažniji prediktori općega školskog postignuća kao i postignuća u većini specifičnih skupina predmeta pri čemu se količina objašnjene varijance kreće između 9% i 35%. Pored toga, pokazalo se da crte ličnosti povrh inteligencije, a profesionalni interesi povrh inteligencije i crta značajno dodatno objašnjavaju varijancu svih kriterijskih varijabli osim uspješnosti u tehničkoj skupini predmeta. Pri tome dimenzije ličnosti i interesi objašnjavaju zajedno u prosjeku još oko 11% varijance kriterija (ličnost 5% ; profesionalni interesi 6%). Dobiveni rezultati upućuju na važnost ispitivanih varijabli u razumijevanju i predviđanju osnovnoškolskog postignuća.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus