Pregled bibliografske jedinice broj: 1007732
Stanični i molekularni mehanizmi učnja i pamćenja
Stanični i molekularni mehanizmi učnja i pamćenja // Uvod u neuroznanost učenja i pamćenja / Šimić, Goran (ur.).
Zagreb: Naklada Ljevak, 2019. str. 125-160
CROSBI ID: 1007732 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Stanični i molekularni mehanizmi učnja i pamćenja
(Cellular and molecular mechanisms of learning and
memory)
Autori
Babić Leko, Mirjana ; Tkalčić, Mladenka ; Šimić, Goran
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, ostalo
Knjiga
Uvod u neuroznanost učenja i pamćenja
Urednik/ci
Šimić, Goran
Izdavač
Naklada Ljevak
Grad
Zagreb
Godina
2019
Raspon stranica
125-160
ISBN
978-953-355-174-6
Ključne riječi
nedeklarativno učenje i pamćenje ; neasocijativno učenje i pamćenje ; asocijativno učenje i pamćenje ; deklarativno učenje i pamćenje ; dugoročna potencijacija ; dugoročna depresija
(nondeclarative learning and memory ; non-associative learning and memory ; associative learning and memory ; long-term potentiation ; long-term depression)
Sažetak
Uspješno proučavanje staničnih mehanizama učenja i pamćenja na jednostavnim organizmima poput beskralježnjaka utrlo je put proučavanju molekula i signalnih putova, kao i promjena u regulaciji izraženosti gena uključenih u te procese i kod viših vrsta i kod čovjeka. Svi procesi nedeklarativnog učenja i pamćenja općenito se mogu kategorizirati u neasocijativne i asocijativne. Neasocijativno učenje nastaje u odgovoru na isti podražaj, a najvažniji oblici te vrste učenja jesu habituacija i senzitizacija. Habituacija nastaje zbog homosinaptičke depresije, a senzitizaciju posreduju interneuroni heterosinaptičkom facilitacijom. Asocijativno učenje nastaje kroz sparivanje dvaju ili više prethodno nepovezanih podražaja, a najvažnije su vrste klasično i operantno (instrumentalno) uvjetovanje. Klasičnim kondicioniranjem organizam uči o predvidljivoj naravi podražaja iz okoline, a posreduje ga facilitacija ovisna o aktivnosti koju vrše modulatorni interneuroni. Putem četiriju podvrsta operantnog kondicioniranja: pozitivnog i negativnog potkrepljivanja te kazne i izostavljanja odvija se velik dio učenja u svakodnevnom životu. Iako se implicitno i eksplicitno pamćenje međusobno izrazito razlikuju po neuroanatomskoj lokalizaciji struktura središnjeg živčanog sustava koje ih posreduju, na staničnoj i molekularnoj razini imaju neka zajednička obilježja. Tako obje vrste uključuju neke zajedničke molekule i putove, a od ključne im je važnosti sinteza novih mRNA i proteina te stvaranje novih sinapsi. Također, u obje vrste pamćenja dolazi do aktivacije cAMP – PKA – CREB-1 signalnog puta. Smatra se da je taj signalni put evolucijski jako konzerviran te predstavlja molekularni temelj dugoročnog pamćenja od beskralježnjaka pa sve do ljudi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Temeljne medicinske znanosti, Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka,
Medicinski fakultet, Zagreb