Najslabije karike hrvatskoga zadružnog poduzetništva (CROSBI ID 675437)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Božić, Jasmina ; Srbljinović Armano ; Lučan, Lucija
hrvatski
Najslabije karike hrvatskoga zadružnog poduzetništva
Prema nacionalnom izvješću o stanju zadružnog poduzetništva za 2016. g. Hrvatskog centra za zadružno poduzetništvo, godišnji prihod zadruga (1, 6 mlrd. kn) čini tek 0, 5 % bruto domaćeg proizvoda Republike Hrvatske. Od ukupno 1218 zadruga u Hrvatskoj, tek 15% (180 zadruga) uprihodi čak 92% spomenutog iznosa, što znači da preko 1000 zadruga nisu značajni tržišni akteri. S obzirom na bitnu ulogu zadružnog poduzetništva u hrvatskoj socioekonomskoj tradiciji još od kraja 19. i početka 20. st., pri Odsjeku za sociologiju Filozofskog fakulteta poduzeli smo kvalitativno istraživanje u projektu Čimbenici uspješnosti i modeli suradnje zadruga u Hrvatskoj od rujna 2017. do sredine 2018. g., uz potporu Sveučilišta u Zagrebu. Provedeno je 49 polustrukturiranih intervjua s voditeljima ili članovima 45 zadruga iz svih povijesnih regija Hrvatske, pri čemu su obuhvaćene zadruge gotovo svih djelatnosti kojima se zadruge u nas bave. Na osnovu tematske analize intervjua te analize dostupnih izvora, identificirali smo neke od glavnih prepreka uspješnom zadružnom poduzetništvu u Hrvatskoj. U skladu s distinkcijom između organizacijskih teorija koje su usredotočene na unutarnje resurse i sposobnosti organizacije (resource-based view) i onih koje su usredotočene na institucionalno okružje u kojemu organizacija djeluje (resource- dependency view), identificirane prepreke mogu se podijeliti na unutarnje i vanjske. U ovom izlaganju u prvom redu problematiziramo prepreke uvjetovane intrinzičnim čimbenicima unutar zadruga i među zadrugama. Nalazi istraživanja otkrivaju koji odsječci proizvodnog lanca, od preduvjeta za proizvodnju do plasmana gotovih proizvoda, predstavljaju najslabije karike. Prikazujemo razvojne strategije uspješnijih zadruga i modalitete dobre suradnje zadruga međusobno i s drugim tržišnim akterima. U analizi uzimamo u obzir tzv. „dvojnu narav“ zadruga, tj. činjenicu da zadruga istodobno predstavlja poduzetnički pothvat, ali i zajednicu svojih članova. U skladu s pretpostavkom da uspješnost zadruga u znatnoj mjeri ovisi o sposobnosti uravnoteživanja ekonomskih i društvenih ciljeva, i to na više organizacijskih razina, iznosimo neke prijedloge osnaživanja hrvatskoga zadružnog poduzetništva.
zadruge ; malo poduzetništvo ; suradnja ; umrežavanje ; participativno upravljanje
nije evidentirano
engleski
The Weakest Links of the Croatian Co-operative Entrepreneurship
nije evidentirano
co-operatives ; SME ; cooperation ; networking ; participatory management
nije evidentirano
Podaci o prilogu
25-26.
2019.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
VII. Nacionalni kongres Hrvatskog sociološkog društva: Socijalna kohezija u društvu polarizacije, konflikata i nejednakosti
Primorac, Jaka ; Marelić, Marko ; Ančić, Branko ; Gvozdanović, Anja
Zagreb: Hrvatsko sociološko društvo
Podaci o skupu
7. nacionalni kongres Hrvatskog sociološkog društva: Socijalna kohezija u društvu polarizacije, konflikata i nejednakosti
predavanje
11.04.2019-12.04.2019
Zagreb, Hrvatska