Što vrtić ima s tim? Pristup ranom predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija socijalnih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka pisa i timss istraživanja (CROSBI ID 675357)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Matković, Teo ; Dobrotić, Ivana ; Baran, Jelena
hrvatski
Što vrtić ima s tim? Pristup ranom predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija socijalnih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka pisa i timss istraživanja
Istraživanja ukazuju na važnost ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja (RPOO) za razvoj kognitivnih i socijalnih vještina kod djece te njihovu pripremu za školu, pri čemu je učinak RPOO snažniji kod djece iz obitelji nižeg SES-a. Empirijske analize o socijalnim nejednakostima u pristupu obrazovanju i školskom uspjehu u Hrvatskoj dominantno su se orijentirale na kasnije stadije školovanja, dok područje RPOO- a ostaje nepoznanica. Stoga je cilj ovog rada utvrditi postojanje i obrasce povezanosti između pohađanja RPOO te kognitivnih postignuća u dobi od 10 i 15 godina u Hrvatskoj. Konkretnije, ispituje se u hrvatskom kontekstu postoji li veza između pohađanja RPOO i kasnijih kognitivnih vještina iz područja matematike, čitanja i prirodoslovlja te razlikuje li se taj učinak s obzirom na SES roditelja. Korištenjem podataka prikupljenih za Hrvatsku u okviru PISA i TIMSS istraživanja (2009-2015) provjerava se sukladnost rezultata s teorijski izvedenim konceptom o „kompenzacijskom učinku“ RPOO-a. Analiza reprezentativnih nacionalnih poduzoraka pet međunarodnih istraživanja za Hrvatsku nije pružila potporu hipotezi o „kompenzacijskom učinku“, ali je u većini slučajeva utvrđen određeni opći doprinos dugotrajnijeg pohađanja RPOO kognitivnim postignućima učenika od petine do desetine raspona jedne „razine kompetencije“ u TIMSS i PISA testovima, a koji se ne može objasniti obrazovanjem ili zanimanjem roditelja, migracijskim zaleđem, sastavom kućanstva ili obilježjima lokalne sredine. Promatrano u okviru obilježja hrvatskog sustava RPOO, koji je slabo priuštiv i dostupan djeci nižeg SES-a, a i u ovom radu ustanovljene velike nejednakosti u učestalosti i trajanju pohađanja programa s obzirom na SES roditelja, posebno razinu njihova obrazovanja, rad dodatno ukazuje na mehanizam efektivnog održavanja nejednakosti u pristupu obrazovanju u Hrvatskoj.
rani i predškolski odgoj i obrazovanje, obrazovne nejednakosti, kompenzacijska hipoteza, kognitivne vještine, efektivno održane nejednakost
nije evidentirano
engleski
What did the kindergarten have with that? Access to Early Childhood Education and Care and Reproduction of Social Inequalities in Regular Education: Analysis of PISA and TIMSS data
nije evidentirano
early childhood education and care, educational inequalities, cognitive skills
nije evidentirano
Podaci o prilogu
66-66.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
4. Dani obrazovnih znanost "Odgojno-obrazovni sustav: ograničavajuće i/ili poticajno okruženje"
Podaci o skupu
4. Dani obrazovnih znanost "Odgojno-obrazovni sustav: ograničavajuće i/ili poticajno okruženje"
predavanje
25.10.2018-26.10.2018
Zagreb, Hrvatska