Banalni kozmopolitizam? Vrijednosti i kulturna potrošnja srednjoškolaca u Jadranskoj Hrvatskoj (CROSBI ID 674936)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Marcelić, Sven ; Tonković, Željka ; Krolo, Krešimir
hrvatski
Banalni kozmopolitizam? Vrijednosti i kulturna potrošnja srednjoškolaca u Jadranskoj Hrvatskoj
Suvremena istraživanja kulturne potrošnje sve se više bave problematikom kulturne globalizacije. Istraživanja kulturne potrošnje zemalja u nizu zemalja pokazuju da se kao nova linija distinkcije pojavljuje sklonost prema nacionalnoj ili globalnoj kulturi. Pritom se globalna kultura prvenstveno poima kao anglofona. Ovaj se rad stoga temelji na pretpostavci da će se sličan mehanizam pojaviti i u Hrvatskoj. Istraživanje je provedeno na kvotnom uzorku (spol, tip škole i veličina grada činili su kriterij za određivanje kvote) od 2650 srednjoškolaca završnih godina u šest najvećih gradova Jadranske Hrvatske: Pula, Rijeka, Zadar, Šibenik, Split i Dubrovnik. Predstavljeni su rezultati istraživanja koje se baziralo na tri komponente kulturne potrošnje: posjećivanje sadržaja, preferencije glazbenih žanrova glazbe i gledanje televizijskog programa. Vrijednosti učenika mjerene su stavovima prema (post)materijalizmu, socijalnom distancom, stavovima prema rodnim manjinama te stavovima prema religiji i politici. Serednjoškolci su također ispitani i o kulturnoj potrošnji njihovih roditelja, pri čemu se pokazuje jasan utjecaj transmisije kulturnog kapitala. Klasterskom analizom vrijednosnih iskaza izdvojene su tri skupine učenika: tradicionalni, prijelazni i moderni. Potom su klasteri vrijednosti smješteni u kontekst kulturnog ukusa i kulturne potrošnje, pri čemu se pokazalo da na 13 indeksa deriviranih iz nalaza faktorske analize tradicionalni klaster konzistentno pokazuje najviše rezultate kod onih tipova potrošnje i ukusa koji se odnose na tradicionalnu kulturu te primarno sadržaje na hrvatskom i regionalnim jezicima, dok se pripadnici modernog klastera izjašnjavaju kao skloniji stranom, globalnom kulturnom sadržaju. Autori za tu povezanost vrijednosti i ukusa u kulturi predlažu pojam banalni kozmopolitizam.
kulturna potrošnja ; vrijednosti ; tradicionalni kulturni ukus ; moderni kulturni ukus ; banalni kozmpolitizam
nije evidentirano
engleski
Banal cosmpolitanism? Values and cultural consumption of high school students in Adriatic Croatia
nije evidentirano
cultural consumption ; values ; traditional cultural taste ; modern cultural taste ; banal cosmopolitanism
nije evidentirano
Podaci o prilogu
45-46.
2019.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Socijalna kohezija u društvu polarizacije, konflikata i nejednakosti
Podaci o skupu
7. nacionalni kongres Hrvatskog sociološkog društva: Socijalna kohezija u društvu polarizacije, konflikata i nejednakosti
predavanje
11.04.2019-12.04.2019
Zagreb, Hrvatska