Procjena fonološke svjesnosti djece prije polaska u školu kao podloga za suvremeni metodički pristup početnom opismenjivanju (CROSBI ID 674860)
Prilog sa skupa u zborniku | ostalo | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Balen, Ivana ; Kolar Billege, Martina
hrvatski
Procjena fonološke svjesnosti djece prije polaska u školu kao podloga za suvremeni metodički pristup početnom opismenjivanju
Formalnom poučavanju čitanja i pisanja koje počinje u prvome razredu osnovne škole prethode mnoge(pred)vještine kojima dijete ovladava od rođenja do polaska u školu. Budući da su čitanje i pisanje jezične djelatnosti kojima prethode razvijene jezične djelatnosti slušanja i govorenja, od iznimne je važnosti da roditelji, a osobito odgojitelji u svojim predškolskim programima, veliku važnost pridaju razvoju djetetove slušne percepcije te razvoju govora. Fonološka svjesnost ili glasovna osjetljivost uključuje slušnu obradu glasova u riječi na kojoj se temelje vještine čitanja i pisanja, a relevantna istraživanja u području početne pismenosti ističu upravo fonološke varijable kao presudne za uspješno ovladavanje tim vještinama. Cilj provedenoga istraživanja bio je procijeniti razinu fonološke svjesnosti (analize i sinteze riječi, slušne percepcije i slušnoga razlikovanja) djece prije polaska u školu te utvrditi njenu povezanost s uspješnošću rješavanja zadataka predznanja pismenosti na hrvatskome jeziku. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku (N = 21) djece školskih obveznika koji su uključeni u redovni program jednoga zagrebačkoga vrtića u Republici Hrvatskoj. Rezultati dobiveni tim istraživanjem ukazuju na to kako je većinski postotak djece ispitanika dosegnuo razvojno očekivanu razinu fonološke svjesnosti, a utvrđeno je i kako među ispitanicima postoji pozitivna, statistički značajna korelacija uspješnosti rješavanja zadataka fonološke svjesnosti i predznanja pismenosti. Premda ograničene relevantnosti zbog maloga broja ispitanika, prikazani rezultati mogu poslužitiodgojiteljima kao pokazatelj ostvarenosti preduvjeta za učenje čitanja i pisanja te učiteljima u daljnjem planiranju metodičkih aktivnosti u nastavi početnoga čitanja i pisanja.
fonološka svjesnost, početno čitanje i pisanje, predčitačke vještine, rana pismenost
nije evidentirano
engleski
Assessment of Phonological Awereness of Preschool Children as a Basis for a Modern Methodical Approach to Initial Literacy
nije evidentirano
early literacy, early reading and writing, phonological awareness, pre-reading skills
nije evidentirano
Podaci o prilogu
234-253.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Orel, Mojca ; Jurjevič, Stanislav
Ljubljana: EDUvision
978-961-94307-7-4
Podaci o skupu
International Conference EDUvision (EDUvision 2018)
pozvano predavanje
29.11.2018-01.12.2018
Ljubljana, Slovenija