Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Učeništvo i nasljedovanje Krista u Novom zavjetu (CROSBI ID 262695)

Prilog u časopisu | stručni rad

Barščevski, Taras Učeništvo i nasljedovanje Krista u Novom zavjetu // Katehetski glasnik, 16 (2017), 34-57

Podaci o odgovornosti

Barščevski, Taras

hrvatski

Učeništvo i nasljedovanje Krista u Novom zavjetu

Tema »učeništva« zvuči dosta poznato. Pa čak i u kontekstu učeništva u Novom zavjetu imamo dojam da smo s tom tematikom već dosta upoznati: dobro su nam poznati evanđeoski tekstovi Isusovog poziva učenika, a i često se susrećemo, ponajprije kroz propovijed i katehizaciju, s pozivom upućenim osobno nama da i mi nasljedujemo Krista te budemo njegovim pravim učenicima. No što znači i što implicira biti Kristov učenik prema Novom zavjetu? Kako netko postaje učenik i kako se kasnije razvija kao učenik? Šta to znači za naš kršćanski život, za našu profesionalnu djelatnost? Na prvi pogled ova pitanja izgledaju jednostavna jer je svatko od nas, pa i s minimalnom biblijskom naobrazbom u mogućnosti pronaći u Novom zavjetu odlomke koji govore o pozivu učenika, događajima u kojima oni prate Isusa ili o uputama koje im upućuje sam Isus. No ako malo detaljnije počnemo istraživati ovo pitanje, vidjet ćemo da je puno šire i kompleksnije nego se to čini na prvi pogled. Jer, zapravo, u Evanđeljima ne nalazimo jedan tip poziva ni jedan te isti tip učenika već nalazimo cijelu lepezu različitih karaktera, osobnih iskustava, motivacija i nakana muškaraca i žena različitih naraštaja i socijalnog statusa koje objedinjuje samo njihov susret s Isusom. Upravo želeći sačuvati ovo jedinstvo učeništva nećemo početi naše izlaganje od tipologije učeništva niti od teološke sinteze pojedinih evanđelista, već od Učitelja. Zapravo, »učenik« se ne definira u odnosu na samoga sebe, to jest na temelju činjenice da »uči«, već se prvenstveno definira u odnosu na učitelja, u odnosu na onoga od koga uči i prema kome se ravna. Drugim riječima učenik ovisi o učitelju, a učeništvo o učiteljstvu. Neospornim i jedinim Učiteljem (usp. Mt 23, 8) u Novom zavjetu je Isus. Sadržaj njegova nauka jest ponajprije Kraljevstvo Božje i poziv k obraćenju, a način ili metoda poučavanja jesu ne samo propovijedi i prispodobe već i djela, to jest čuda, no prvenstveno sav njegov život. Učenik je pozvan ne samo naučiti nešto od Isusa, već živjeti kao Isus! Vrijedi istaknuti isto tako i naslovnike, cilj i stil Isusovog poučavanja: »Dođite k meni svi koji ste izmoreni i opterećeni i ja ću vas odmoriti. Uzmite jaram moj na sebe, učite se od mene jer sam krotka i ponizna srca i naći ćete spokoj dušama svojim« (Mt 11, 28-29). Isus se ponajprije pokazuje kao krotak učitelj, koji se više brine o tome kako bi rasteretio svoje učenike i darovao im mir nego kako bi ih zatrpao činjenicama i obavezama. Pristupajući izučavanju pojedinih evanđelja želim više istaknuti posebnosti svakog evanđelista u razumijevanju učeništva, nego li predstaviti sintezu njihovog razumijevanja učeništva. Tako ćemo kod Marka vidjeti da Isus prvenstveno zove učenike kako bi bili s njime. Matej više stavlja naglasak na Isusov nauk upućen njegovim učenicima, dok Luka, nastavljajući opis Isusovog djelovanja u Djelima apostolskim, pokazuje kontinuitet između Isusa i njegovih učenika, najosnovnija zadaća kojih je naviještati Evanđelje i svjedočiti Krista. Evanđelje po Ivanu pokazuje tijesno jedinstvo između Isusa i njegovih učenika. Oni su ti koje mu je dao Otac« (usp. Iv 17, 2.6.9), koji su sačuvali i primili njegovu Riječ, spoznali da On izlazi od Oca te povjerovali da ga je Otac poslao (usp. Iv 17, 8). Za njih Isus moli kako bi ih Otac sačuvao u svijetu od Zloga te učinio da budu jedno, kao što je Otac u Sinu, a Sin u Ocu (usp. Iv 17, 11-21), kako bi svijet uzvjerovao videći jedinstvo i ljubav koji vladaju među njima. Predstavljajući na kraju samo neke od brojnih primjera učeništva u Novom zavjetu želim istaknuti ta obilježja učenika koja ne samo ističu posebnost svakog lika, već ponajprije mogu biti i uzor našeg nasljedovanja Krista. Tu ćemo susresti Petra, koji se uvijek nekako više ističe između svih apostola, no i šutljivog Josipa, Marijinog muža i djetetova zaštitnika, kao i »nevjernog« Tomu. Nećemo zaobići ni Pavla, niti brojne Isusove učenice, o kojima nam govori Luka. Završit ćemo naš ogled sa učenikom, kojega je Isus ljubio, i koji utjelovljuje u sebi ideal istinskog Isusovog učenika i nasljedovatelja, te Marijom, koja svojim »da« Bogu postaje Isusovom Majkom, a vjernim slušanjem i čuvanjem Riječi pokazuje svakom kršćaninu bit učeništva.

Učeništvo u Novom zavjetu ; nasljedovanje Krista

nije evidentirano

engleski

Discipleship and Sequela Christi in New Testament

nije evidentirano

Discipleship in New Testament ; Sequela Christi

nije evidentirano

Podaci o izdanju

16

2017.

34-57

objavljeno

1332-0114

Povezanost rada

Religijske znanosti (interdisciplinarno polje), Teologija