Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Odnos vjere i razuma u svjetlu čovjekove stvorenosti na sliku Božju (CROSBI ID 262467)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Tamarut Anton Odnos vjere i razuma u svjetlu čovjekove stvorenosti na sliku Božju // Bogoslovska smotra, 84 (2014), 2; 245-261

Podaci o odgovornosti

Tamarut Anton

hrvatski

Odnos vjere i razuma u svjetlu čovjekove stvorenosti na sliku Božju

U radu se razmatra i analizira odnos vjere i razuma u svjetlu čovjekove stvorenosti na sliku Božju. Autor, naime, smatra da je odgovor na pitanje što je, odnosno, tko je čovjek bitan za razumijevanje samoga odnosa vjere i razuma. Za kršćansku, biblijsko-teološku antropologiju tema slike Božje predstavlja ključ za razumijevanje čovjeka. Prema toj antropologiji čovjek je biće bitno i konstitutivno defi nirano bliskim i prijateljskim odnosom s Bogom. On je bitno relacijsko biće, stvoreno za stvaranje zajedništva, za život u zajedništvu. Svoje zajedništvo s Bogom koje se proširuje na zajedništvo s drugim ljudima te uključuje bliski i prijateljski odnos sa svim stvorenjem čovjek ostvaruje vjerom i razumom: razumnom vjerom i vjerujućim razumom. Skladan odnos vjere i razuma u kojem se poštuje i uvažava različitost i uzajamno promiče posebnost i vlastitost jednoga, odnosno drugoga, jamči uspješnu povijest čovjekove težnje prema istini. Na pitanje zašto su se vjera i razum u služenju istini međusobno otuđili i razišli, krenuli svako svojim putem, često predbacujući jedno drugome neopravdane pretenzije, optužujući se za isključivost i oholost, stvarajući tako u čovjeku nutarnji raskol i podjelu, autor, oslonjen na Bibliju i kasniju kršćansku predaju, odgovara naukom o otajstvu grijeha – o otajstvu bezakonja (mysterium iniquitatis), kao što, s druge strane, mogućnost za obnovu izvornog, suradničkog, komplementarnog i skladnog odnosa vjere i razuma koji proizlazi iz čovjekove stvorenosti na sliku Božju vidi u otajstvu pobožnosti (mysterium pietatis). Ono se temelji na Kristu – savršenoj slici Božjoj (usp. 2 Kor 4, 4). Istina sadržana u imago Dei, u teologiji Novoga zavjeta našla je svoj izvor i dosegla svoj vrhunac u imago Christi. Naime, u Kristovu vazmenom otajstvu otkupljen je, obnovljen i posvećen »bračni savez« vjere i razuma, »savez« po kojem se obnavlja sav »unutarnji čovjek«, sve do otkupljenja tijela (usp. Rim 8, 23). Gledajući iz povijesno-spasenjske perspektive, može se reći da su vjera i razum na putu, u procesu otkupljenja. Služeći se prizorom Petrova i Ivanova trčanja prema praznome Isusovu grobu (usp. Iv 20, 1-10), autor promišljanje o odnosu vjere i razuma u svjetlu čovjekove stvorenosti na sliku Božju slikovito zaključuje: Ivan i Petar, vjera i razum, zajedno na istome povijesno-spasenjskom putu, s istim žarom i radoznalošću (»trče«) prema istome cilju, s istim razlozima, s istom željom. Prema uskrsnuću!

vjera, razum, slika Božja, savez, mysterium iniquitatis, mysterium pietatis

nije evidentirano

engleski

The relation of faith and reason in light of the human being's createdness in the image of God

nije evidentirano

faith, reason, image of God, union, mysterium iniquietatis, mysterium pietatis

nije evidentirano

Podaci o izdanju

84 (2)

2014.

245-261

objavljeno

0352-3101

1848-9648

Povezanost rada

Povezane osobe



Teologija

Indeksiranost