Odnos vjere i razuma u svjetlu čovjekove stvorenosti na sliku Božju (CROSBI ID 262467)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Tamarut Anton
hrvatski
Odnos vjere i razuma u svjetlu čovjekove stvorenosti na sliku Božju
U radu se razmatra i analizira odnos vjere i razuma u svjetlu čovjekove stvorenosti na sliku Božju. Autor, naime, smatra da je odgovor na pitanje što je, odnosno, tko je čovjek bitan za razumijevanje samoga odnosa vjere i razuma. Za kršćansku, biblijsko-teološku antropologiju tema slike Božje predstavlja ključ za razumijevanje čovjeka. Prema toj antropologiji čovjek je biće bitno i konstitutivno defi nirano bliskim i prijateljskim odnosom s Bogom. On je bitno relacijsko biće, stvoreno za stvaranje zajedništva, za život u zajedništvu. Svoje zajedništvo s Bogom koje se proširuje na zajedništvo s drugim ljudima te uključuje bliski i prijateljski odnos sa svim stvorenjem čovjek ostvaruje vjerom i razumom: razumnom vjerom i vjerujućim razumom. Skladan odnos vjere i razuma u kojem se poštuje i uvažava različitost i uzajamno promiče posebnost i vlastitost jednoga, odnosno drugoga, jamči uspješnu povijest čovjekove težnje prema istini. Na pitanje zašto su se vjera i razum u služenju istini međusobno otuđili i razišli, krenuli svako svojim putem, često predbacujući jedno drugome neopravdane pretenzije, optužujući se za isključivost i oholost, stvarajući tako u čovjeku nutarnji raskol i podjelu, autor, oslonjen na Bibliju i kasniju kršćansku predaju, odgovara naukom o otajstvu grijeha – o otajstvu bezakonja (mysterium iniquitatis), kao što, s druge strane, mogućnost za obnovu izvornog, suradničkog, komplementarnog i skladnog odnosa vjere i razuma koji proizlazi iz čovjekove stvorenosti na sliku Božju vidi u otajstvu pobožnosti (mysterium pietatis). Ono se temelji na Kristu – savršenoj slici Božjoj (usp. 2 Kor 4, 4). Istina sadržana u imago Dei, u teologiji Novoga zavjeta našla je svoj izvor i dosegla svoj vrhunac u imago Christi. Naime, u Kristovu vazmenom otajstvu otkupljen je, obnovljen i posvećen »bračni savez« vjere i razuma, »savez« po kojem se obnavlja sav »unutarnji čovjek«, sve do otkupljenja tijela (usp. Rim 8, 23). Gledajući iz povijesno-spasenjske perspektive, može se reći da su vjera i razum na putu, u procesu otkupljenja. Služeći se prizorom Petrova i Ivanova trčanja prema praznome Isusovu grobu (usp. Iv 20, 1-10), autor promišljanje o odnosu vjere i razuma u svjetlu čovjekove stvorenosti na sliku Božju slikovito zaključuje: Ivan i Petar, vjera i razum, zajedno na istome povijesno-spasenjskom putu, s istim žarom i radoznalošću (»trče«) prema istome cilju, s istim razlozima, s istom željom. Prema uskrsnuću!
vjera, razum, slika Božja, savez, mysterium iniquitatis, mysterium pietatis
nije evidentirano
engleski
The relation of faith and reason in light of the human being's createdness in the image of God
nije evidentirano
faith, reason, image of God, union, mysterium iniquietatis, mysterium pietatis
nije evidentirano