Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 990098

Kako međugrupni kontakt ostvaruje svoj utjecaj? Uloga vršnjačkih, obiteljskih i školskih normi o kontaktu u odnosu izravnog i proširenog kontakta te međugrupnih ishoda.


Pehar, Lana; Čorkalo Biruški, Dinka; Jelić, Margareta; Pavin Ivanec, Tea; Tomašić Humer, Jasmina; Rebernjak, Blaž
Kako međugrupni kontakt ostvaruje svoj utjecaj? Uloga vršnjačkih, obiteljskih i školskih normi o kontaktu u odnosu izravnog i proširenog kontakta te međugrupnih ishoda. // Knjiga sažetaka
Zadar, Hrvatska, 2018. str. 82-82 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Kako međugrupni kontakt ostvaruje svoj utjecaj? Uloga vršnjačkih, obiteljskih i školskih normi o kontaktu u odnosu izravnog i proširenog kontakta te međugrupnih ishoda.
(How does intergroup contact exercise its influence? The role of peer, family and school contact norms in the relation between direct and extended contact and intergroup outcomes)

Autori
Pehar, Lana ; Čorkalo Biruški, Dinka ; Jelić, Margareta ; Pavin Ivanec, Tea ; Tomašić Humer, Jasmina ; Rebernjak, Blaž

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Knjiga sažetaka / - , 2018, 82-82

Skup
XXI. Dani psihologije u Zadru

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24-26.05.2018

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Međugrupni kontakt, norme o kontaktu, unutargrupna pristranost, prosocijalno ponašanje prema vanjskoj grupi
(Intergroup contact, contact norms, in-group bias, prosocial behavior)

Sažetak
Međugrupni kontakti i društvene norme važne su odrednice odnosa među pripadnicima različitih socijalnih grupa, no njihova su se istraživanja dosada uglavnom razvijala odvojeno. I dok je utjecaj općih društvenih normi na međugrupne odnose razmjerno dobro poznat, utjecaj unutargrupnih normi o međugrupnom kontaktu je istraživan vrlo rijetko. Međutim, upravo bi ta vrsta normi koja definira tipične i prihvatljive kontakte s pripadnicima vanjske grupe, mogla biti posebno važna odrednica odnosa između različitih oblika kontakta i međugrupnih ishoda. Cilj ovog istraživanja je bio ispitati predviđaju li percipirane vršnjačke, obiteljske i školske norme o kontaktu pozitivne (prosocijalno ponašanje prema članovima vanjske grupe) i negativne međugrupne ishode (unutargrupnu pristranost) te provjeriti posreduju li različite vrste normi učinke izravnog i proširenog međugrupnog kontakta na međugrupne ishode. Istraživanje je provedeno na uzorku od 1204 učenika osnovnih i srednjih škola u dobi od 11 do 18 godina, pripadnika većine te srpske, mađarske, češke i talijanske nacionalne manjine iz četiri višeetničke zajednice u Republici Hrvatskoj. Analize traga za pokazatelje pozitivnih i negativnih međugrupnih ishoda pokazale su da pozitivne vršnjačke norme o kontaktu predviđaju manju pristranost prema vlastitoj grupi, a pozitivne školske norme veću sklonost prosocijalnom ponašanju prema pripadnicima vanjske grupe. No, pozitivne obiteljske norme predviđaju i oba navedena kriterija. Provjera medijatorskog utjecaja normi pokazala je da su vršnjačke i obiteljske norme medijatori odnosa i proširenog i izravnog kontakta te unutargrupne pristranosti. Obiteljske i školske norme posreduju odnos izravnog kontakta i prosocijalnog ponašanja, dok je odnos proširenog kontakta i prosocijalnog ponašanja posredovan samo obiteljskim normama. Ovi rezultati tako upućuju na mogućnost da različite vrste normi o kontaktu imaju različite efekte i uloge za pozitivne i negativne međugrupne ishode. U izlaganju će se raspraviti teorijske i praktične implikacije dobivenih rezultata.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove
Filozofski fakultet, Osijek,
Filozofski fakultet, Zagreb,
Učiteljski fakultet, Zagreb