Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Učenik u nastavi hrvatskoga jezika (CROSBI ID 17493)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | domaća recenzija

Bjedov, Vesna Učenik u nastavi hrvatskoga jezika. Osijek: Ogranak Matice hrvatske u Osijeku, 2019

Podaci o odgovornosti

Bjedov, Vesna

hrvatski

Učenik u nastavi hrvatskoga jezika

Učenik je jedan od temeljnih čimbenika nastave hrvatskoga jezika i može ga se promatrati višedimenzionalno: učenik je pojedinac nastave, svrha i suradnik, dinamičan subjekt – kreativan i komunikacijski. Suvremena nastava hrvatskoga jezika osobit obzir posvećuje upravo takvom učenikovom statusu u kojemu posebno zagovara njegovu kreativnosti koja se promiče primjenom različitih metodičkih postupaka (oluja ideja, umna mapa, šest mislećih šešira, kockarenje, strip). Osobito prikladni načini poticanja učenikove kreativnosti jesu dramski metodički postupci koji obuhvaćaju igre, vježbe i tehnike čijom se primjenom u nastavi hrvatskoga jezika pokreće učenike ne samo u dramskom prikazivanju i komunikaciji pokretom (pantomimska igra pogađanja, kipovi), nego i u govornoj, odnosno pismenoj komunikaciji (improvizacija na temu). Upravo je komunikacijski smjer važan dio nastave hrvatskoga jezika, stoga je poglavito važno promicati one komunikacijske razine koje usmjeravaju učenike jedne na druge. S tim ciljem ističu se različite vrste nastavnoga razgovora (lanac, rasprava, zvijezda, mreža) te socijalni oblici rada i metodički postupci koji potiču nastavni razgovor usmjeren učenicima. U skupinskome radu to se može ostvariti slagalicom, intervjuom u tri koraka ili recipročnim poučavanjem, a radom u paru predviđanjem u paru te postupcima razmisli / u paru razmijeni, sažmi / u paru razmijeni, formiliraj / razmijeni / poslušaj / kreiraj. Učenikovoj komunikacijskoj aktivnosti u nastavi pripada i pitanje koje također treba poticati različitim postupcima kao što su INSERT postupak, dvostruki dnevnik ili tablica znam, želim znati, naučio sam. U tom kontekstu i učenikova je komunikacija s udžbeničkom literaturom nezaobilazan komunikacijski aspekt u nastavi hrvatskoga jezika. Učenik u nastavi hrvatskoga jezika ima svoj udio ne samo u njezinoj izvedbi nego i u pripremi. To znači da uključenost učenika u nastavu hrvatskoga jezika obuhvaća i njegovo sudjelovanje u pripremanju nastave, a to znači njegov angažman u pronalaženju gramatičkih sadržaja, odnosno primjera jezičnih pogrešaka ili aktivnost usmjerenoga čitanja teksta, slušanja i gledanja čujno-vidnih zapisa. Također, učenici mogu sudjelovati u izradi različitih nastavnih listića, plakata ili postera te gramatičkih igara. Osim teorijskoga prikaza opisanih aspekata o učeniku u nastavi hrvatskoga jezika za potrebe su ove knjige provedena tri istraživanja s ciljem razmatranja ove teme iz perspektive samih učenika. Namjera je prvog provedenog istraživanja bila ispitati učenički položaj u nastavi hrvatskoga jezika s nekoliko različitih aspekata njegova sudjelovanja – mogućnost kreativnosti, sudjelovanja u nastavnome razgovoru, postavljanju pitanja te komunikaciji s udžbeničkom literaturom. Drugo je istraživanje bilo usmjereno utvrđivanju učeničke kreativnosti i komunikacije u nastavi hrvatskoga jezika, a treće je bilo dijelom drugog istraživanja i obuhvatilo je ispitivanje učenika o kvaliteti održanoga nastavnog sata. Uzorak prvih dvaju istraživanja činilo je 585 učenika osnovne i srednje škole. Uzorak je trećega istraživanja varirao (od 15 do 25 učenika) zbog toga što je provedeno neposredno po završetku promatranoga nastavnog sata. U svim se rezultatima provedenih istraživanja utemeljenima na učeničkoj perspektivi iščitava velika uloga nastavnika kao neprijepornoga utjecajnog čimbenika u oblikovanju učeničkoga statusa u nastavi hrvatskoga jezika. Istovremeno se uočava i to da učenici imaju volju, želju i zainteresiranost za aktivnim sudjelovanjem u nastavi hrvatskoga jezika što svakako predstavlja dobru predispoziciju i snažan temelj ostvarivanju uspješne nastave.

učenik, hrvatski jezik, nastava hrvatskoga jezika, učenikova kreativnost, komunikacija

nije evidentirano

engleski

A student in the teaching of the Croatian language

nije evidentirano

student, Croatian language, Croatian language teaching, student creativity, communication

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Osijek: Ogranak Matice hrvatske u Osijeku

2019.

978-953-242-133-0

190

objavljeno

Povezanost rada

Filologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti