Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 989517

Učenik u nastavi hrvatskoga jezika


Bjedov, Vesna
Učenik u nastavi hrvatskoga jezika, Osijek: Matica hrvatska Ogranak Osijek, 2019 (monografija)


CROSBI ID: 989517 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Učenik u nastavi hrvatskoga jezika
(A student in the teaching of the Croatian language)

Autori
Bjedov, Vesna

Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena

Izdavač
Matica hrvatska Ogranak Osijek

Grad
Osijek

Godina
2019

Stranica
190

ISBN
978-953-242-133-0

Ključne riječi
učenik, hrvatski jezik, nastava hrvatskoga jezika, učenikova kreativnost, komunikacija
(student, Croatian language, Croatian language teaching, student creativity, communication)

Sažetak
Učenik je jedan od temeljnih čimbenika nastave hrvatskoga jezika i može ga se promatrati višedimenzionalno: učenik je pojedinac nastave, svrha i suradnik, dinamičan subjekt – kreativan i komunikacijski. Suvremena nastava hrvatskoga jezika osobit obzir posvećuje upravo takvom učenikovom statusu u kojemu posebno zagovara njegovu kreativnosti koja se promiče primjenom različitih metodičkih postupaka (oluja ideja, umna mapa, šest mislećih šešira, kockarenje, strip). Osobito prikladni načini poticanja učenikove kreativnosti jesu dramski metodički postupci koji obuhvaćaju igre, vježbe i tehnike čijom se primjenom u nastavi hrvatskoga jezika pokreće učenike ne samo u dramskom prikazivanju i komunikaciji pokretom (pantomimska igra pogađanja, kipovi), nego i u govornoj, odnosno pismenoj komunikaciji (improvizacija na temu). Upravo je komunikacijski smjer važan dio nastave hrvatskoga jezika, stoga je poglavito važno promicati one komunikacijske razine koje usmjeravaju učenike jedne na druge. S tim ciljem ističu se različite vrste nastavnoga razgovora (lanac, rasprava, zvijezda, mreža) te socijalni oblici rada i metodički postupci koji potiču nastavni razgovor usmjeren učenicima. U skupinskome radu to se može ostvariti slagalicom, intervjuom u tri koraka ili recipročnim poučavanjem, a radom u paru predviđanjem u paru te postupcima razmisli / u paru razmijeni, sažmi / u paru razmijeni, formiliraj / razmijeni / poslušaj / kreiraj. Učenikovoj komunikacijskoj aktivnosti u nastavi pripada i pitanje koje također treba poticati različitim postupcima kao što su INSERT postupak, dvostruki dnevnik ili tablica znam, želim znati, naučio sam. U tom kontekstu i učenikova je komunikacija s udžbeničkom literaturom nezaobilazan komunikacijski aspekt u nastavi hrvatskoga jezika. Učenik u nastavi hrvatskoga jezika ima svoj udio ne samo u njezinoj izvedbi nego i u pripremi. To znači da uključenost učenika u nastavu hrvatskoga jezika obuhvaća i njegovo sudjelovanje u pripremanju nastave, a to znači njegov angažman u pronalaženju gramatičkih sadržaja, odnosno primjera jezičnih pogrešaka ili aktivnost usmjerenoga čitanja teksta, slušanja i gledanja čujno-vidnih zapisa. Također, učenici mogu sudjelovati u izradi različitih nastavnih listića, plakata ili postera te gramatičkih igara. Osim teorijskoga prikaza opisanih aspekata o učeniku u nastavi hrvatskoga jezika za potrebe su ove knjige provedena tri istraživanja s ciljem razmatranja ove teme iz perspektive samih učenika. Namjera je prvog provedenog istraživanja bila ispitati učenički položaj u nastavi hrvatskoga jezika s nekoliko različitih aspekata njegova sudjelovanja – mogućnost kreativnosti, sudjelovanja u nastavnome razgovoru, postavljanju pitanja te komunikaciji s udžbeničkom literaturom. Drugo je istraživanje bilo usmjereno utvrđivanju učeničke kreativnosti i komunikacije u nastavi hrvatskoga jezika, a treće je bilo dijelom drugog istraživanja i obuhvatilo je ispitivanje učenika o kvaliteti održanoga nastavnog sata. Uzorak prvih dvaju istraživanja činilo je 585 učenika osnovne i srednje škole. Uzorak je trećega istraživanja varirao (od 15 do 25 učenika) zbog toga što je provedeno neposredno po završetku promatranoga nastavnog sata. U svim se rezultatima provedenih istraživanja utemeljenima na učeničkoj perspektivi iščitava velika uloga nastavnika kao neprijepornoga utjecajnog čimbenika u oblikovanju učeničkoga statusa u nastavi hrvatskoga jezika. Istovremeno se uočava i to da učenici imaju volju, želju i zainteresiranost za aktivnim sudjelovanjem u nastavi hrvatskoga jezika što svakako predstavlja dobru predispoziciju i snažan temelj ostvarivanju uspješne nastave.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti



POVEZANOST RADA


Ustanove
Filozofski fakultet, Osijek

Profili:

Avatar Url Vesna Bjedov (autor)

Citiraj ovu publikaciju

Bjedov, Vesna
Učenik u nastavi hrvatskoga jezika, Osijek: Matica hrvatska Ogranak Osijek, 2019 (monografija)
Bjedov, V. (2019) Učenik u nastavi hrvatskoga jezika. Osijek, Matica hrvatska Ogranak Osijek.
@book{book, author = {Bjedov, V.}, year = {2019}, pages = {190}, keywords = {student, Croatian language, Croatian language teaching, student creativity, communication}, isbn = {978-953-242-133-0}, title = {A student in the teaching of the Croatian language}, keyword = {student, Croatian language, Croatian language teaching, student creativity, communication}, publisher = {Matica hrvatska Ogranak Osijek}, publisherplace = {Osijek} }