Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Lijepo se uči? Estetička rasprava o lijepom i odgojno-obrazovnom procesu (CROSBI ID 673560)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Tomić, Draženko Lijepo se uči? Estetička rasprava o lijepom i odgojno-obrazovnom procesu. 2019. str. 134-134

Podaci o odgovornosti

Tomić, Draženko

hrvatski

Lijepo se uči? Estetička rasprava o lijepom i odgojno-obrazovnom procesu

Na početku ovog estetičkog izlaganja raspravlja se o samom pojmu lijepo. Nastoji se odgovoriti na pitanje što je lijepo, i drugo možda i teže, zašto je nešto lijepo? Pita se, je li neka stvar lijepa zato što je simetrična, skupa, privlačna… ili je sve to zato što je lijepa. Dakle, je li ljepota u predmetu ili je ljepota u umu promatrača, pa samim tim podložna konsenzusu, trendu ili manipulaciji? U nastavku izlaganja nalazimo kako se lijepo materijalizira u umjetnosti, u bićima i prirodi, svemu onom što jest. Kaže se, uz to što je jedno, istinito i dobro, biće je također i lijepo. Čovjek, čini se, zamjećuje ljepotu. Štoviše, on iskazuje i neku potrebu za lijepim, pa i posjeduje neki temeljni osjećaj za lijepo. Taj osjećaj je podložan razvoju po određenim pravilima i psiho-fizičkim preduvjetima. Iz tog razloga s pravom se može ustvrdit da se lijepo uči. Zato u ovom dijelu izlaganja nastoji se razvidnim učiniti odnos odgojno-obrazovnog procesa i lijepog. Nastoji se istaknuti utjecaj kodificiranog mišljenja, konsenzusa, trenda pa tim i snobizma na promociju onog što se smatra lijepim. Sad, mi postavljamo pitanje jesu li stvari lijepe zato što smo naučili da su lijepe? Drukčije rečeno, u konkretnom umjetničkom djelu, može li se ustvrditi da će neki njegovi dijelovi uvijek i u svakoj odgojno-obrazovnoj epohi biti lijepi. Je li ljepota relativna stvarnost ovisna o vlastitom sviđanju ili nesviđanju, je li čovjekova estetska narav toliko promjenljiva da ono što mu se danas čini lijepo već sutra će mu se činiti ružno? Filozof se pita: može li se uopće dokazati da je nešto lijepo kad svakog ponaosob treba uvijek iznova učiti da je nešto lijepo? I nije li zadatak odgojno-obrazovnog procesa naučiti promatrača da njegovo oko zamjećuje neprolaznu ljepotu?

estetika, odgoj, obrazovanje

At the beginning of this aesthetic exposition, the concept of beauty itself is being discussed. The author is trying to answer the question: What is beautiful? and another one, which might be even more difficult to answer: Why is something beautiful? The question is being asked, whether something is beautiful, because it is symmetrical, expensive, attractive ... or is it all because it is beautiful. This is to say, is beauty in the object or does it exist in the observer's mind, so that in itself it is subject to consensus, trend or manipulation? The paper continues to expose how beauty is materialized in art, in objects, in nature, and in everything that exists. It is said that besides being one, true and good, the creature is also beautiful. Man seems to notice the beauty. Moreover, he also expresses a need for beauty, and he also possesses some basic sense of beauty. This feeling is subject to development according to certain rules and psycho-physical preconditions. For that reason, it can be rightly stated that beauty has to be learnt. Therefore, this section of the paper, attempts to make it clear that there is a relationship between the educational process and the beauty. The

engleski

Beauty Has to be Learnt? Aesthetic Discussion about the Educational Process and the Concept of Beauty

nije evidentirano

aesthetics, education

nije evidentirano

Podaci o prilogu

134-134.

2019.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Podaci o skupu

1. međunarodna umjetničko-znanstvena konferencija (ACE 2019)

predavanje

07.03.2019-09.03.2019

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Filozofija, Pedagogija