R. Radica: "Skrušeno", dvanaest harmonijskih izraza korala "Herzlich tut mich verlangen" (CROSBI ID 260869)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Siriščević, Mirjana
hrvatski
R. Radica: "Skrušeno", dvanaest harmonijskih izraza korala "Herzlich tut mich verlangen"
Skladba "Skrušeno", nastala 1992. godine, pripada drugom ciklusu kompozicija koje uz naslove nose i posvete. Radica ovdje na posve individualan način objedinjuje elemente tradicije i inovacije. "Novo" se javlja na razini melodijsko-harmonijskog sustava sastavljenih pravilnih modusa. Čine ga ljestvice - modusi koji nastaju po točno definiranim principima tvorbe selekcijom iz dvanaesttonskog kromatskog totala i akordne strukture koje se oblikuju na osnovi tih ljestvica u, također, precizno definiranom postupku tvorbe pomoću različitih modela modusne selekcije. I sam postupak harmonizacije je djelomično kontroliran. Ovako cjelovito promišljen harmonijski sustav primjenjuje se po prvi put u ovom primjeru u sadržajnoj funkciji skladbe. Osim onih elemenata tradicije koji u svom trajnom značenju važe za različite stilske epohe, Radica u svoj harmonijski sustav ugrađuje i tonalitet - jedan od najotpornijih tradicijskih elemenata. Njegova sinteza, međutim, nije sinteza postmoderne u kojoj bi tonalitet figurirao kao jedna od sastavnica zalažući se za legalitet pluralnosti. Radičina sinteza prije je "Messiaenova sinteza" vremenski udaljenih razdoblja u kojoj se elementi međusobno duboko prožimaju težeći jedinstvu glazbenog izraza. Skladba "Skrušeno" nastala u vrijeme domovinskog rata u Hrvatskoj neminovno implicira humanost kao najvažniji i najopćenitiji motiv angažiranosti umjetnika. Ona nastaje kao reakcija na vanjsko - manifestno, na tragiku suvremenih zbivanja, a istovremeno utjelovljuje živu vezu s uutrašnjim - intimnim koje pulsira u jedinstvenom ugođaju ove skrušene molitve.
sastavljeni pravilni modusi, ljestvice, akordi, harmonizacija, tonalitetno-modusna sinkronija
nije evidentirano
engleski
R. Radica: "Skrušeno" , twelve harmonic expressions of coral "Herzlich tut mich verlangen"
nije evidentirano
constructed regular modes, scales, chords, harmonization, tonal-modal synchrony
nije evidentirano
Podaci o izdanju
5 (1)
1996.
141-171
objavljeno
1330-1128
2584-4059