Izvori motivacije za učenje i percepcija tranzicije u srednju školu kod učenika i učenica osmih razreda osnovne škole (CROSBI ID 673075)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Kuterovac Jagodić, Gordana ; Erceg, Inja
hrvatski
Izvori motivacije za učenje i percepcija tranzicije u srednju školu kod učenika i učenica osmih razreda osnovne škole
Prijelaz iz osnovne u srednju školu važan je normativni događaj koji je za mnoge adolescente opterećen teškim odlukama, nesigurnostima, nadama, kao i mješavinom različitih emocija. Jedna od najvažnijih odluka u ovom razdoblju jest koju vrstu škole odabrati s obzirom da ta odluka ima dugoročni utjecaj na daljnje školovanje i život adolescenata. Kako se prijelaz u srednju školu u Hrvatskoj temelji na ocjenama postignutim u posljednja četiri razreda osnovne škole, upis srednje škole iznimno je selektivan, i za adolescente stresan. Budući da veliki broj učenika želi upisati gimnaziju, gdje je broj mjesta ograničen na otprilike 30% ukupnog broja mjesta u srednjim školama, takav sustav tranzicije stavlja naglasak na postizanje najviših ocjena stvarajući time i visoke razine anksioznosti. Cilj ovog istraživanja, koje je dio većeg longitudinalnog istraživanja obrazovnih aspiracija učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja, bio je ispitati intrinzične i ekstrinzične razloge za učenje te percepciju prijelaza u srednju školu (razine anksioznosti, sreće i znatiželje) kod učenika osmih razreda osnovne škole, kao i istražiti jesu li i na koji način razlozi za učenje povezani s percepcijom prijelaza u srednju školu. U ovom dijelu istraživanja sudjelovao je 1031 učenik osmih razreda iz 22 osnovne škole u Zagrebu dobi od 14 do 15 godina (47.8% djevojaka, 52.2% mladića). Podaci su prikupljeni na kraju prvog polugodišta upitnicima koji su posebno konstruirani za potrebe ovog istraživanja. Rezultati pokazuju kako većina učenika, njih 47.4% želi upisati gimnaziju, dok 38.2% učenika želi upisati srednju strukovnu školu. 14.3% učenika još nije donijelo odluku. Za većinu učenika glavni razlozi za učenje bili su postizanje boljih ocjena (83.6%) i upis u bolju srednju školu (91.3%) pri čemu ne uživaju u učenju već im ono predstavlja opterećenje. Učenici izražavaju mješavinu emocija vezanih uz prijelaz u srednju školu, međutim, prevladava znatiželja. Djevojke, učenici s nižim školskim uspjehom, kao i oni učenici koji su neodlučni u izbor srednje škole, posebno su skloni doživljavanju neugodnih emocija vezanih uz prijelaz u srednju školu. Intrinzični motivi za učenje predviđaju ugodnije emocije, dok izraženija ekstrinzična motivacija predviđa neugodne emocije vezane uz ovaj prijelaz. Dobiveni rezultati bit će raspravljeni u svjetlu praktičnih implikacija za pružanje podrške i pomoći kako samim učenicima završnih razreda osnovnih škola, tako i njihovim roditeljima i nastavnicima.
motivacija za učenje ; percepcija tranzicije ; emocije
nije evidentirano
engleski
Sources of motivation for learning and perception of transition to secondary education in eighth grade elementary school students
nije evidentirano
motivation for learning ; perception of transition ; emotions
nije evidentirano
Podaci o prilogu
18-18.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
4. Dani obrazovnih znanosti: Knjiga sažetaka
Zagreb: Institut za društvena istraživanja
978-953-6218-79-0
Podaci o skupu
4. dani obrazovnih znanosti = 4th Days of Educational Sciences
predavanje
25.10.2018-26.10.2018
Zagreb, Hrvatska