Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 985767

Roditelj helikopter: (ne)potreban kalk


Marinić, Ivana; Pavičić Takač, Višnja
Roditelj helikopter: (ne)potreban kalk // Strani jezici : časopis za unapređenje nastave stranih jezika, 46 (2018), 4; 11-36 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


Naslov
Roditelj helikopter: (ne)potreban kalk
(Translating 'helicopter parent' into Croatian: an (un)necessary calque)

Autori
Marinić, Ivana ; Pavičić Takač, Višnja

Izvornik
Strani jezici : časopis za unapređenje nastave stranih jezika (0351-0840) 46 (2018), 4; 11-36

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Kalk, konceptualizacija, strani jezik, rječnik
(Calque, conceptualisation, foreign language, dictionary)

Sažetak
U hrvatskom medijskom prostoru javljaju se dvije prevedenice složenice helicopter parent iz engleskoga jezika: helikopter roditelj i roditelj helikopter. Uz to je vezano nekoliko problema. Prije svega, češće upotrebljavani oblik helikopter roditelj nije prototipan za hrvatski jezik što analiziramo metodama kognitivne gramatike. Drugo, bez jasnog objašnjena nejasno je koje se osobine helikoptera pripisuju roditeljima. Hrvatski govornici sintagmu tumače različito, npr. ‘roditelj koji se ne brine za svoje dijete’ ili ‘sposoban roditelj koji sve stiže’, dok je pravo značenje sintagme ‘roditelj koji je pretjerano zaštitnički nastrojen prema djeci’. Konceptualizaciju originalnog značenja i ostalih tumačenja sintagme analiziramo pomoću teorije konceptualne integracije. Statističkom analizom pokazujemo da ni napredni govornici engleskoga jezika, ako nisu upoznati sa značenjem izvorne složenice, ne razumiju značenje kalka. Zaključujemo da je potrebno odabrati prijevodni ekvivalent i uvesti ga u internetski rječnik Hrvatski jezični portal te isto tako postupiti i s ostalim prevednicama koje se svakodnevno pojavljuju u hrvatskom jeziku.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove
Filozofski fakultet, Osijek,
Fakultet za odgojne i obrazovane znanosti, Osijek