Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

DIGITALNE TEHNOLOGIJE U KOMUNIKACIJI ODGOJITELJA I RODITELJA (CROSBI ID 424875)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Rogulj, Edita DIGITALNE TEHNOLOGIJE U KOMUNIKACIJI ODGOJITELJA I RODITELJA / Bakić Tomić, Ljubica (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2019

Podaci o odgovornosti

Rogulj, Edita

Bakić Tomić, Ljubica

hrvatski

DIGITALNE TEHNOLOGIJE U KOMUNIKACIJI ODGOJITELJA I RODITELJA

Doktorska disertacija pod nazivom Digitalne tehnologije u komunikaciji odgojitelja i roditelja daje prikaz teorijske i konceptualne osnove te nalaze istraživanja mišljenja i stavova odgojitelja i roditelja o upotrebama digitalnih tehnologija u međusobnoj komunikaciji. Od 60-ih godina 20. stoljeća kada se pojavljuje interes znanstvenika za pitanja suradnje obitelji i odgojno-obrazovne ustanove pa do danas objavljen je niz istraživanja u kojima se pokušalo odgovoriti zašto i kako surađivati (Stričević, 2010 ; Jackson i Needham, 2014). U istraživanjima odnosa roditelja i odgojitelja znanstvenici se koriste različitim terminima – uključivanje roditelja, suradnja s roditeljima, roditeljska participacija, rad s roditeljima, te partnerstvo s roditeljima (Maleš, 1996 ; Hornby i Lafaele 2011). Tijekom vremena dolazi do promjena u odnosima između obitelji i odgojno-obrazovne ustanove s obzirom na moć, uloge i način komunkacije sudionika u odnosu. Upravo ta činjenica poticaj je za istraživanje ove teme u današnje vrijeme digitalnih tehnologija. Rad započinje prikazom teorija od samih začetaka komunikacije pa sve do danas, s posebnim naglaskom na teorije temeljene na upotrebi digitalnih tehnologija u procesu komunikacije s naglaskom na servise za komunikaciju kao što su Viber, WhatsApp te društvene mreže Facebook, Instagram i Pinterest koje također omogućavaju komunikaciju svojim korisnicima. Spomenute servise i društvene mreže istraživalo se iz segmenta njihove zastupljenosti u komunikacijskom procesu u ustanovama za rani i predškolski odgoj i obrazovanje. S naglaskom na ulogu odgojitelja u kontekstu upotrebe digitalnih tehnologija, njegovu informatičku pismenosti te razvoj komunikacije od tradicionalnog ka suvremenom u odnosu na korisnike usluge ustanove odnosno roditelja djece rane i predškolske dobi. Komunikacijske kompetencije i informatička pismenost odgojitelja promatrana je kao konstruktor znanja za razvoj kvalitetnijih komunikacijskih procesa. Cilj istraživanja bio je ispitati mišljenje i stavove te navike odgojitelja i roditelja u odnosu na korištenje digitalnih tehnologija u međusobnoj komunikaciji. S obzirom na postavljeni cilj, proizlazi glavna hipoteza (Hg) koje glasi: Postoji statistički značajna razlika u komunikaciji između roditelja i odgojitelja putem digitalne tehnologije. Istraživanju se pristupilo kvantitativnim i kvalitativnim istraživačkim postupcima polazeći od hipoteze da digitalne tehnologije potiču razvoj pozitivne komunikacije između odgojitelja i roditelja te imajući na umu preferirane oblike komunikacije od tradicionalne do suvremene. Podaci su se prikupljali putem upitnika te fokus grupa. S obzirom na to da nije pronađen odgovarajući instrument, za potrebe ovoga istraživanja konstruiran je instrument na osnovi definiranih ključnih činitelja komunikacije i servisa za komunikaciju. Instrument je pilotiran radi utvrđivanja metrijskih vrijednosti koje su pokazale validnost čestica upitnika. Ispitivala su se mišljenja i navike odgojitelja i roditelja u vezi s komunikacijom općenito, kao i međusobnom komunikacijom, s naglaskom na korištenje digitalne tehnologije. Istraživački postupci provedeni su u svibnju 2017. godine. Rad predstavlja opsežno istraživanje komunikacije putem digitalne tehnologije između roditelja i odgojitelja djece rane i predškolske dobi u Gradu Zagrebu. Empirijsko istraživanje provedeno je na demografski stratificiranom uzorku prema zemljopisnom području. Na taj način željela se postići ujednačenost roditelja i odgojitelja po ustanovama za rani i predškolski odgoj i obrazovanje u Gradu Zagrebu. Ustanove koje su sudjelovale u istraživanju pokrivaju sveukupni teritorij Grada Zagreba (sve četiri strane svijeta te uži centar). Anketno ispitivanje provedeno je na slučajnom uzorku roditelja koji su u vrijeme provedbe istraživanja imali dijete u dobi od 5 do 6 godina koje je pohađalo jednu od navedenih ustanova. Istraživanje je provedeno na uzorku od ukupno N=742 ispitanika odnosno N=342 odgojitelja i N=356 roditelja. Temeljeno na dobivenim rezultatima, (M=4, 3 ; SD=0, 94) odgojitelja i (M=4, 7 ; SD=0, 60) roditelja smatra da je digitalna tehnologija vrlo korisna te se to može smatrati temeljnim polazištem u izjednačenosti mišljenja roditelja i odgojitelja. Prema rezultatima istraživanja prva hipoteza H1 djelomično je potvrđena jer je mišljenje odgojitelja i roditelja u vezi s poticanjem pozitivne komunikacije putem digitalne tehnologije u koliziji. Šesta je hipoteza H6 odbačena jer nije utvrđena statistički značajna povezanost između radnog staža odgojitelja i roditelja te izbora servisa za komunikaciju. Ostale hipoteze su potvrđene te su samim time prihvaćene, pa se može govoriti o značajnom utjecaju digitalne tehnologije na komunikaciju između odgojitelja i roditelja. Rezultati omogućuju jasniji uvid u mišljenje i navike odgojitelja i roditelja o komunikaciji te preferiranje tradicionalnog odnosno suvremenog oblika komunikacije. Uz utvrđivanje preferencije roditelja odnosno odgojitelja o oblicima komunikacije, doprinos rada temelji se na otkrivanju promjena u komunikaciji između odgojitelja i roditelja nastalih pod utjecajem suvremenog digitalnog okruženja u odnosu na tradicionalne komunikacijske oblike, kao determinante njihovih međuodnosa. Dobiveni rezultati mogu biti temeljne smjernice promjena u edukaciji odgojitelja što se tiče komunikacije s roditeljima te organizacije i funkcioniranja predškolskih institucija općenito, jer je komunikacija ogledalo organizacije. Istraživanje je pokazalo da postoji potreba za promjenama u komunikaciji između roditelja i odgojitelja te za osiguravanjem mogućnosti za aktivnijim korištenjem digitalnih tehnologija u tom procesu (O'Hara, Massimi, Harper, Rubens i Morris, 2014). Postoje određene razlike u oblicima komunikacije koje preferiraju roditelji od onih koje preferiraju odgojitelji, međutim, zajedničko je mišljenje da je komunikacija licem u lice temelj komunikacije. Digitalna tehnologija pridonosi nadogradnji tradicionalnih oblika komunikacije te komunikaciju čini funkcionalnijom, bržom i lakše dostupnom svima, bez obzira na trenutačnu lokaciju i udaljenost od ustanove za rani i predškolski odgoji i obrazovanje, odnosno odgojitelja kao subjekta u procesu komunikacije (Sully, Barbour i Roberts- King, 2015 ). Znanstveni doprinos ovog istraživanja vidljiv je na nekoliko razina. Prvu razinu čini teorijski pristup komunikaciji odgojitelja i roditelja od tradicionalnog do suvremenog, što do sada nije prikazano na ovaj način te se može smatrati znanstvenim doprinosom. Također nisu pronađeni instrumenti koji mjere preferencije odgojitelja i roditelja u međusobnoj komunikaciji putem digitalne tehnologije primjerene za korištenje na populaciji hrvatskih odgojitelja i roditelja s obzirom na organizacijske i kulturne specifičnosti, stoga razvoj instrumenta u ovom istraživanju predstavlja drugu razinu znanstvenog doprinosa. Zadnja razina znanstvenog doprinosa vidljiva je u korištenju rezultata ovog istraživanja kao polazne točke za nova istraživanja komunikacije odgojitelja i roditelja putem digitalne tehnologije.

digitalna tehnologija, vrste komunikacija, servisi za komunikaciju, digitalne kompetencije odgojitelja, infrastruktura ustanove za rani i predškolski odgoj i obrazovanje

nije evidentirano

engleski

DIGITAL TECHNOLOGIES IN COMMUNICATION BETWEEN TEACHERS AND PARENTS

nije evidentirano

digital technology, types of communication, communication services, digital competences of kindergarten teachers, infrastructure of the early childhood and preschool education institutions

nije evidentirano

Podaci o izdanju

230

07.01.2019.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Informacijske i komunikacijske znanosti