Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 978891

Model izgradnje karijere kroz prilagodbu


Šverko, Iva; Babarović, Toni
Model izgradnje karijere kroz prilagodbu // Zbornik skupa XXI. Dani psihologije u Zadru
Zadar, Hrvatska, 2018. str. 1-1 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Model izgradnje karijere kroz prilagodbu
(Career construction model of adaptation)

Autori
Šverko, Iva ; Babarović, Toni

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Zbornik skupa XXI. Dani psihologije u Zadru / - , 2018, 1-1

Skup
XXI. Dani psihologije u Zadru

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24-26.05.2018

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
Model izgradnje karijere kroz prilagodbu, profesionalna adaptabilnost, CAAS
(Career construction model of adaptation, career adaptability, CAAS)

Sažetak
Cilj ovoga rada je provjera valjanosti Modela izgradnje karijere kroz prilagodbu (Career Construction Model of Adaptation) koji ispituje odnose između mjera spremnosti za prilagodbu, resursa za prilagodbu, ponašanja u smjeru prilagodbe i ishoda prilagodbe. Za testiranje modela proveli smo dvije studije na uzorcima srednjoškolaca u Hrvatskoj (N1 = 622, N2 = 299). Prva je studija prvenstveno bila usmjerena na korelacijske odnose između resursa za prilagodbu i ponašanja u smjeru prilagodbe, dok je u drugoj studiji primijenjen longitudinalni nacrt u koji su uključene sve četiri dimenzije modela. U obje studije, mjere resursa i ponašanja bile su operacionalizirane na isti način. Resursi za prilagodbu mjereni su Skalom profesionalne adaptabilnosti (CAAS) te izraženi preko četiri aspekta – usredotočenosti, kontrole, znatiželje i samopouzdanja, a ponašanje u smjeru prilagodbe mjereno je Upitnikom konstrukcije karijere (SCCI) i Upitnikom poteškoća pri donošenju odluka u karijeri (CDDQ). U prvoj je studiji prosjek srednjoškolskih ocjena korišten kao procjena spremnosti za prilagodbu, dok su u drugoj studiji mjere spremnosti bile proširene na osobine ličnosti, temeljnu samoevaluaciju i kompozitnu mjeru srednjoškolskog postignuća. Druga je studija također obuhvatila mjere ishoda prilagodbe koje su operacionalizirane kao zadovoljstvo studijem, angažiranost u studiju i akademsko postignuće. U oba su istraživanja u modele uključeni i relevantni socio-demografski kovarijati. Rezultati provedene analize traga podržali su model izgradnje karijere kroz prilagodbu u obje studije. Dobiveni indeksi slaganja podržali su adekvatnost predloženih modela nakon uključivanja nekoliko izravnih veza među konstruktima. Model ispitan u studiji 1 potvrdio je neizravne putove od spremnosti do ponašanja preko resursa. Model u studiji 2 potvrdio je neizravne učinke spremnosti preko resursa i ponašanja na ishode, ali je uključivao i nekoliko izravnih učinaka mjera spremnosti na ostale dimenzije. U oba modela, primijećeni su mali izravni učinci kovarijata na resurse za prilagodbu. Sveukupno, rezultati ove dvije studije podupiru model izgradnje karijere kroz prilagodbu što ukazuje da ponašanje posreduje u odnosu između resursa i ishoda te da spremnost za prilagodbu izravno i neizravno utječe na resurse, ponašanja i ishode.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekt / tema
HRZZ-UIP-2013-11-1229 - Profesionalni razvoj tijekom adolescencije: Razvoj i provjera Modela tranzicije karijere u adolescenciji (Iva Šverko, )

Ustanove
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb