Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Ličnost i kompetencije odgajatelja za rad s djecom s teškoćama u razvoju kao prediktori njihovog profesionalnog sagorijevanja (CROSBI ID 258890)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Tatalović Vorkapić, Sanja ; Skočić Mihić, Sanja ; Josipović, Martina Early Childhood Educators’ Personality and Competencies for Teaching Children with Disabilities as Predictors of Their Professional Burnout / Ličnost i kompetencije odgajatelja za rad s djecom s teškoćama u razvoju kao prediktori njihovog profesionalnog sagorijevanja // Socijalna psihijatrija, 46 (2018), 4; 390-405

Podaci o odgovornosti

Tatalović Vorkapić, Sanja ; Skočić Mihić, Sanja ; Josipović, Martina

hrvatski

Ličnost i kompetencije odgajatelja za rad s djecom s teškoćama u razvoju kao prediktori njihovog profesionalnog sagorijevanja

Znanstvena istraživanja ukazuju da je preduvjet očuvanja dobrobiti djece i mladih očuvanje mentalnog zdravlja odgojno-obrazovnih djelatnika. Stoga je važno sustavno proučavati korelate profesionalnog sagorijevanja odgajatelja, kao što su osobine ličnosti i kompetentnost, te mogućnosti njegova predviđanja, što je bio i cilj ovog istraživanja. Na uzorku od 203 odgajateljice s područja Istarske županije, Rijeke i Zagreba primijenjena su tri upitnika: Petofaktorski upitnik ličnosti, Ljestvica samoprocijenjenih kompetencija za rad s djecom s teškoćama u razvoju, te Upitnik profesionalnog sagorijevanja. Utvrđene su niske razine svih dimenzija profesionalnog sagorijevanja, srednja razina samoprocijenjenih kompetencija za rad s djecom s teškoćama u razvoju u redovnim skupinama, te visoke razine svih osobina ličnosti osim neuroticizma. Korelacijske su analize pokazale značajnu povezanost između snižene samoprocijenjene kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama u razvoju u redovnim skupinama i povećanog neuroticizma i profesionalne opterećenosti, te značajno snižene ugodnosti. Sve dimenzije povišenog profesionalnog sagorijevanja pokazale su značajnu povezanost s povišenim neuroticizmom i značajno sniženom ugodnošću, dok je povišena ekstraverzija značajno povezana sa sniženom profesionalnom opterećenošću. Snižena razina samoprocijenjene kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama i visoki neuroticizam su značajni prediktori svih dimenzija profesionalnog sagorijevanja, dok se ugodnost pokazala značajnim prediktorom samo za profesionalnu neispunjenost. Rezultati su raspravljeni u svjetlu postojećih istraživanja, te implikacija za unaprjeđenje prakse rada odgajatelja s djecom s teškoćama u razvoju. / Scientific research and practical experience in teaching children with disabilities has shown that the preservation of mental health of educational workers is a prerequisite for the preservation of the wellbeing of children and young people. It is therefore important to systematically study the correlates of professional burnout of educators, such as personality traits and competencies, and the possibilities of its prediction, which was the aim of this study. Three questionnaires were applied on a sample of 203 educators from the area of Istria, Rijeka and Zagreb: the Big Five Inventory, the Scale of Self-Estimated Competencies for Teaching Children with Disabilities and the Professional Burnout Questionnaire. Low levels of all dimensions of professional burnout, medium levels of self-assessed competencies for teaching children with disabilities in regular settings and high levels of all personality traits (apart from neuroticism) have been established. Correlation analyses demonstrated significant correlations between reduced self-estimated competencies for teaching children with disabilities in regular settings and increased neuroticism and professional burden and significantly reduced agreeableness. All the dimensions of increased professional burnout showed significant association with high neuroticism and significantly reduced agreeableness, while increased extraversion is significantly associated with reduced professional burden. A reduced level of self-estimated competence for teaching children with disabilities and high neuroticism showed to be significant predictors of all dimensions of professional burnout, while agreeableness was shown to be a significant predictor for professional unfulfillment. The results were discussed in the light of existing studies and the implications for improving the practice of early childhood educators who are teaching children with disabilities.

Djeca s teškoćama u razvoju ; Kompetencije, Odgajatelji ; Osobine ličnosti ; Profesionalno sagorijevanje

nije evidentirano

engleski

Early Childhood Educators’ Personality and Competencies for Teaching Children with Disabilities as Predictors of Their Professional Burnout

Znanstvena istraživanja ukazuju da je preduvjet očuvanja dobrobiti djece i mladih očuvanje mentalnog zdravlja odgojno-obrazovnih djelatnika. Stoga je važno sustavno proučavati korelate profesionalnog sagorijevanja odgajatelja, kao što su osobine ličnosti i kompetentnost, te mogućnosti njegova predviđanja, što je bio i cilj ovog istraživanja. Na uzorku od 203 odgajateljice s područja Istarske županije, Rijeke i Zagreba primijenjena su tri upitnika: Petofaktorski upitnik ličnosti, Ljestvica samoprocijenjenih kompetencija za rad s djecom s teškoćama u razvoju, te Upitnik profesionalnog sagorijevanja. Utvrđene su niske razine svih dimenzija profesionalnog sagorijevanja, srednja razina samoprocijenjenih kompetencija za rad s djecom s teškoćama u razvoju u redovnim skupinama, te visoke razine svih osobina ličnosti osim neuroticizma. Korelacijske su analize pokazale značajnu povezanost između snižene samoprocijenjene kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama u razvoju u redovnim skupinama i povećanog neuroticizma i profesionalne opterećenosti, te značajno snižene ugodnosti. Sve dimenzije povišenog profesionalnog sagorijevanja pokazale su značajnu povezanost s povišenim neuroticizmom i značajno sniženom ugodnošću, dok je povišena ekstraverzija značajno povezana sa sniženom profesionalnom opterećenošću. Snižena razina samoprocijenjene kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama i visoki neuroticizam su značajni prediktori svih dimenzija profesionalnog sagorijevanja, dok se ugodnost pokazala značajnim prediktorom samo za profesionalnu neispunjenost. Rezultati su raspravljeni u svjetlu postojećih istraživanja, te implikacija za unaprjeđenje prakse rada odgajatelja s djecom s teškoćama u razvoju. / Scientific research and practical experience in teaching children with disabilities has shown that the preservation of mental health of educational workers is a prerequisite for the preservation of the wellbeing of children and young people. It is therefore important to systematically study the correlates of professional burnout of educators, such as personality traits and competencies, and the possibilities of its prediction, which was the aim of this study. Three questionnaires were applied on a sample of 203 educators from the area of Istria, Rijeka and Zagreb: the Big Five Inventory, the Scale of Self-Estimated Competencies for Teaching Children with Disabilities and the Professional Burnout Questionnaire. Low levels of all dimensions of professional burnout, medium levels of self-assessed competencies for teaching children with disabilities in regular settings and high levels of all personality traits (apart from neuroticism) have been established. Correlation analyses demonstrated significant correlations between reduced self-estimated competencies for teaching children with disabilities in regular settings and increased neuroticism and professional burden and significantly reduced agreeableness. All the dimensions of increased professional burnout showed significant association with high neuroticism and significantly reduced agreeableness, while increased extraversion is significantly associated with reduced professional burden. A reduced level of self-estimated competence for teaching children with disabilities and high neuroticism showed to be significant predictors of all dimensions of professional burnout, while agreeableness was shown to be a significant predictor for professional unfulfillment. The results were discussed in the light of existing studies and the implications for improving the practice of early childhood educators who are teaching children with disabilities.

Children with Developmental Disabilities, Competences ; Early Childhood Educators ; Personality traits ; Burnout

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

nije evidentirano

Podaci o izdanju

46 (4)

2018.

390-405

objavljeno

0303-7908

2459-6140

Povezanost rada

Psihologija, Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Obrazovne znanosti

Poveznice
Indeksiranost