Kritičko mišljenje u nastavi filozofije, logike i etike (CROSBI ID 17106)
Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Ćurko, Bruno
hrvatski
Kritičko mišljenje u nastavi filozofije, logike i etike
Ideja kritičkog mišljenja postupno se i na različite načine razvijala kroz cijelu povijest filozofije, od Sokrata i Aristotela, preko Francisa Bacona i Renéa Descartesa, do Johna Deweyja koji je svojevrsna prekretnica u shvaćanju, odnosno konceptualiziranju ovog pojma. On u svojim promišljanjima o »refleksivnom mišljenju« ističe nužnost »uvježbavanja mišljenja« od najranije dobi, odnosno od školskih klupa nadalje. Njegovu teoriju refleksivnog mišljenja razvili su i dalje razvijaju suvremeni filozofi pod nazivom kritičko mišljenje. U tom smislu, najprikladniji nastavni predmeti za uvježbavanje mišljenja su Filozofija, Logika i Etika. Nastavni predmet Filozofija je u svim svojim aspektima pogodan za razvijanje kritičkog mišljenja. Formalna i neformalna logika pružaju pravila kritičkom mišljenju. Etika je na više načina povezana s kritičkim mišljenjem, što se u radu posebno naglašava. Kritičkom rasudbom sami sebi možemo osvijestiti vlastite moralne i etičke stavove te ispitati njihovu vjerodostojnost. Kritičkim mišljenjem uviđamo koliko je uopće moguće moralno djelovanje u zadanim okolnostima. Uza sve to, kritičko mišljenje nas priječi da prihvatimo etički relativizam. Stoga Etika kao nastavni predmet, koji postoji u nekoliko zemalja svijeta, svojom problematikom i pristupom postaje idealno područje za razvoj kritičkog mišljenja. Uza sve nabrojeno, a s obzirom na poučavanje kritičkog mišljenja, u svijetu je sve prisutnija i »filozofija za djecu«. To je pokret koji djecu od najmlađe dobi pokušava upućivati i senzibilizirati za kritičko mišljenje. Uz praktičan rad s djecom razvila se i teorija u kojoj prednjači Matthew Lipman, koji je i sukreator prvog kurikula filozofije za djecu.
Kritičko mišljenje ; filozofija ; logika ; etika ; nastava ; filozofija za djecu ; kreativno mišljenje ; skrbno mišljenje ; Sokrat ; Francis Bacon ; René Descartes ; John Dewey ; Matthew Lipman
Book had 4 major chapters. The chapter “Philosophy and Critical Thinking” is divided in two thematic parts. The first part is about philosophical development of critical thinking concept throughout the history of philosophy. Development of critical thinking can be divided into three parts: from the Sophists to John Dewey, Dewey's theory of reflective thinking, and from Dewey until today. The main philosophers responsible for the theoretical establishment of critical thinking concept (beside Dewey) are Socrates, Aristotle, The Skeptics, Francis Bacon, René Descartes, Immanuel Kant, and William Graham Sumner. The American philosopher John Dewey represents a turning point in understanding this idea. In his theories about reflective thinking he stresses the need to practice thinking from primary school on. His theory of reflective thinking has been developed and is still being developed by the contemporary philosophers noted as critical thinking. Second part of this chapter shows the situation of philosophy as a school subject in high schools, and how philosophy as a subject may encourage students to think critically. The second ch
engleski
Critical thinking in taching philosophy, logic and ethics
nije evidentirano
Critical thinking ; philosophy ; ethics ; logic ; teaching ; philosophy with children ; creative thinking ; Sokrat ; Francis Bacon ; René Descartes ; John Dewey ; Matthew Lipman
nije evidentirano
Podaci o izdanju
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu
2017.
978-953-164-177-7
237
Biblioteka Filozofska istraživanja;
objavljeno