Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Psiho-biološke predispozicije lošeg roditeljstva (CROSBI ID 669844)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Lepeduš, Hrvoje ; Duvnjak, Ivana Psiho-biološke predispozicije lošeg roditeljstva // Druga međunarodna konferencija Društvene i humanističke nauke na raskršću - Knjiga sažetaka. Tuzla: Filozofski fakultet u Tuzli, 2018. str. 163-163

Podaci o odgovornosti

Lepeduš, Hrvoje ; Duvnjak, Ivana

hrvatski

Psiho-biološke predispozicije lošeg roditeljstva

Odgovorno i kompetentno roditeljstvo predstavlja conditio sine qua non za uspješan odgoj djece i mladih u današnjem društvu. Roditeljstvo obuhvaća širok spektar ponašanja i postupaka koji uključuju osnovne djetetove potrebe, ali i zadovoljavanje emocionalnih potreba. To se postiže odgojem koji podrazumijeva toplinu, ljubav, podršku i razumijevanje od strane roditelja, kao i nadzor, očekivanja i kontrolu. S obzirom na dimenzije odgoja, postoje različiti odgojni stilovi koji na različite načine utječu na dječji razvoj. Cilj odgoja djece i mladih jest postizanje njihove osobne sreće, samostalnosti, odgovornosti i sigurnosti te razvoj pozitivnog ponašanja. Budući da je svako dijete jedinka za sebe sa svojim osobinama, ne postoji univerzalno rješenje za uspješno roditeljstvo. Globalno, odgoj za opće prihvaćene vrednote, pozitivno ponašanje i društvenu odgovornost utemeljen je upravo na nadgradnji nuklearne obitelji kroz slojeve okolinskog konteksta. U tom kontekstu, opravdano je postaviti pitanje određuje li i u kojoj mjeri genetski ustroj roditelja i potomaka njihovu međusobnu interakciju. Inicijalni odnosi su vrlo važni i imaju dugoročne utjecaje na socio-emocionalne aspekte razvoja i ličnost djeteta u odnosu na interakcije koje se formiraju kasnije. Najnovija istraživanja ukazuju na postojanje genotipskih varijanti (npr. geni DRD2, DRD4, DAT1…) koje utječu na dopaminski sustav u mozgu te na taj način moduliraju raspoloženje te različita ponašanja i vještine kojima se roditelj koristi u interakciji i komunikaciji s djetetom. Zabrinjavajuća je činjenica da se aktiviranjem ovih genotipskih varijanti, otvara mogućnost za razvoj nepoželjnih odgojnih stilova. Budući da je socijalni razvoj pod utjecajem konteksta u kojem se događa, tijekom ranih godina je obitelj najvažniji kontekst u kojem dijete provodi najveći dio vremena, stječe mnoge važne socijalne i kognitivne vještine i razvija niz stavova, uvjerenja i vrijednosti. Stoga se događa da djeca ostaju privržena čak i skrbniku koji pruža minimalnu ili krivu njegu. Interakcije između takvih skrbnika i njihove djece jasno utječu na kvalitetu odnosa koji se razvija, a taj odnos povratno utječe na djetetov kasniji socijalni, emocionalni i kognitivni razvoj. Psihologijska istraživanja su pokazala kako različite vrste prevencije, edukacije i intervencije imaju pozitivne efekte na pojavu nepoželjnih roditeljskih ponašanja. Međutim, ostaje ključno pitanje koje zahtjeva dodatna istraživanja multidisciplinarnog karaktera (biološkog, psihološkog, pedagoškog i sociološkog), ali i kvalitetno promišljanje i raspravu, je li i na koji način moguće umanjiti utjecaj nepovoljne genetske konstitucije unutar nuklearne obitelji na negativne interakcije između roditelja i potomstva.

dopamin, odgoj, ponašanje, roditeljstvo, razvoj djece i adolescenata

nije evidentirano

engleski

Psychobiological predisposition of the negative parenting

nije evidentirano

dopamine, nurture, behavior, parenting, children and dolescent development

nije evidentirano

Podaci o prilogu

163-163.

2018.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Druga međunarodna konferencija Društvene i humanističke nauke na raskršću - Knjiga sažetaka

Tuzla: Filozofski fakultet u Tuzli

Podaci o skupu

Druga međunarodna naučna konferencija Društvene i humanističke nauke na raskršću

predavanje

27.04.2018-28.04.2018

Tuzla, Bosna i Hercegovina

Povezanost rada

Biologija, Psihologija