Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 969441

Odrednice uspješnosti čitanja tijekom osnovne škole: Kako prevenirati neuspjeh?


Kolić-Vehovec, Svjetlana; Rončević Zubković, Barbara; Pahljina-Reinić, Rosanda
Odrednice uspješnosti čitanja tijekom osnovne škole: Kako prevenirati neuspjeh? // 26. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kvaliteta života kroz životni vijek: Izazovi i preporuke / Brajša-Žganec, Andreja ; Penezić, Zvjezdan ; Tadić Vujčić, Maja (ur.).
Jastrebarsko: Hrvatsko psihološko društvo, 2018. str. 95-95 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Odrednice uspješnosti čitanja tijekom osnovne škole: Kako prevenirati neuspjeh?
(Determinants of reading proficiency during elementary school: How to prevent failure?)

Autori
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Rončević Zubković, Barbara ; Pahljina-Reinić, Rosanda

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
26. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kvaliteta života kroz životni vijek: Izazovi i preporuke / Brajša-Žganec, Andreja ; Penezić, Zvjezdan ; Tadić Vujčić, Maja - Jastrebarsko : Hrvatsko psihološko društvo, 2018, 95-95

ISBN
978-953-55079-7-0

Skup
26. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kvaliteta života kroz životni vijek: Izazovi i preporuke

Mjesto i datum
Sv. Martin na Muri, Hrvatska, 07.-10.11.2018

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Fonološka svjesnost, metakognitivno znanje o strategijama čitanja, prepoznavanje riječi, razumijevanje pročitanog, stavovi prema čitanju
(Phonological awareness, metacognitive knowledge of reading strategies, word recognition, reading comprehension, attitudes toward reading)

Sažetak
Uspješno savladavanje vještine čitanja direktno i indirektno određuje školsku uspješnost i dobrobit učenika tijekom osnovne škole. Čitanje direktno određuje uspješnost na početku školovanja, jer je jedan od glavnih očekivanih ishoda učenja i kontinuirano se prati i vrednuje. U višim razredima osnovne škole ovladana vještina čitanja temelj je za uspješno učenje, pa indirektno određuje školsko postignuće i dobrobit učenika. Različite kognitivne, metakognitivne i motivacijske odrednice utječu na uspješnost čitanja tijekom osnovnoškolskog perioda. U izlaganju će biti prikazani rezultati više istraživanja odrednica uspješnosti čitanja na početku školovanja, kao i rezultati longitudinalnog istraživanja odrednica razumijevanja pročitanog tijekom viših razreda osnovne škole. Za uspješan početak opismenjavanja ključna je fonološka svjesnost, a nakon ovladanog prepoznavanja riječi, koje većina učenika ostvaruje do kraja drugog razreda osnovne škole, glavna odrednica napredovanja u čitanju postaje bogatstvo rječnika. Longitudinalno istraživanje čitanja tijekom viših razreda osnovne škole pokazalo je da u tome razdoblju važne odrednice razumijevanja pročitanog postaju metakognicija i stavovi prema čitanju. Naime, metakognitivno znanje o strategijama čitanja kontinuirano se poboljšava tijekom rane adolescencije, dok se stavovi prema rekreativnom čitanju kontinuirano pogoršavaju. Djevojčice su dosljedno pokazale bolje metakognitivno znanje, kao i pozitivnije stavove prema rekreativnom i akademskom čitanju u odnosu na dječake. Biti će prezentirane mogućnosti primjene dobivenih rezultata za osmišljavanje i provođenje prevencije neuspjeha u čitanju.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA