Odrednice uspješnosti čitanja tijekom osnovne škole: Kako prevenirati neuspjeh? (CROSBI ID 669513)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Rončević Zubković, Barbara ; Pahljina-Reinić, Rosanda
hrvatski
Odrednice uspješnosti čitanja tijekom osnovne škole: Kako prevenirati neuspjeh?
Uspješno savladavanje vještine čitanja direktno i indirektno određuje školsku uspješnost i dobrobit učenika tijekom osnovne škole. Čitanje direktno određuje uspješnost na početku školovanja, jer je jedan od glavnih očekivanih ishoda učenja i kontinuirano se prati i vrednuje. U višim razredima osnovne škole ovladana vještina čitanja temelj je za uspješno učenje, pa indirektno određuje školsko postignuće i dobrobit učenika. Različite kognitivne, metakognitivne i motivacijske odrednice utječu na uspješnost čitanja tijekom osnovnoškolskog perioda. U izlaganju će biti prikazani rezultati više istraživanja odrednica uspješnosti čitanja na početku školovanja, kao i rezultati longitudinalnog istraživanja odrednica razumijevanja pročitanog tijekom viših razreda osnovne škole. Za uspješan početak opismenjavanja ključna je fonološka svjesnost, a nakon ovladanog prepoznavanja riječi, koje većina učenika ostvaruje do kraja drugog razreda osnovne škole, glavna odrednica napredovanja u čitanju postaje bogatstvo rječnika. Longitudinalno istraživanje čitanja tijekom viših razreda osnovne škole pokazalo je da u tome razdoblju važne odrednice razumijevanja pročitanog postaju metakognicija i stavovi prema čitanju. Naime, metakognitivno znanje o strategijama čitanja kontinuirano se poboljšava tijekom rane adolescencije, dok se stavovi prema rekreativnom čitanju kontinuirano pogoršavaju. Djevojčice su dosljedno pokazale bolje metakognitivno znanje, kao i pozitivnije stavove prema rekreativnom i akademskom čitanju u odnosu na dječake. Biti će prezentirane mogućnosti primjene dobivenih rezultata za osmišljavanje i provođenje prevencije neuspjeha u čitanju.
fonološka svjesnost, metakognitivno znanje o strategijama čitanja, prepoznavanje riječi, razumijevanje pročitanog, stavovi prema čitanju
nije evidentirano
engleski
Determinants of reading proficiency during elementary school: How to prevent failure?
nije evidentirano
phonological awareness, metacognitive knowledge of reading strategies, word recognition, reading comprehension, attitudes toward reading
nije evidentirano
Podaci o prilogu
95-95.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
26. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kvaliteta života kroz životni vijek: Izazovi i preporuke
Brajša-Žganec, Andreja ; Penezić, Zvjezdan ; Tadić Vujčić, Maja
Jasrebarsko: Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
978-953-55079-7-0
Podaci o skupu
26. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kvaliteta života kroz životni vijek: izazovi i preporuke
predavanje
07.11.2018-10.11.2018
Sveti Martin na Muri, Hrvatska