Uloga socio-emocionalnih kompetencija u motivaciji za odabir nastavničke profesije budućih nastavnica i nastavnika (CROSBI ID 669480)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Jugović, Ivana
hrvatski
Uloga socio-emocionalnih kompetencija u motivaciji za odabir nastavničke profesije budućih nastavnica i nastavnika
Istraživanja pokazuju da razlozi za odabir nastavničke profesije mogu biti vrlo različiti, od intrinzičnih vrijednosti, preko želje za doprinosom društvu, do više ekstrinzičnih razloga, kao i da su povezani s različitim karakteristikama budućih nastavnika/ca (npr. osobinama ličnosti, ciljnim orijentacijama) (Jugović i sur., 2012 ; Marušić i sur., 2017). Imajući u vidu spoznaje o važnosti socio-emocionalnih kompetencija nastavnika/ca za njihovu psihološku dobrobit te za razvoj socio-emocionalnih kompetencija i obrazovni uspjeh učenika/ca (Jennings i Greenberg, 2009 ; Schonert-Reichl et i sur., 2015 ; Hamre i Pianta, 2001), željelo se istražiti kako su one povezane s njihovom motivacijom za ovu profesiju. Cilj istraživanja bio je ispitati ulogu socio-emocionalnih kompetencija u objašnjenju različitih aspekata motivacije za nastavničku profesiju. Konceptualni okvir istraživanja čine model odabira nastavničke profesije (FIT-Choice model ; Watt i Richardson, 2007) i CASEL-ov model socio-emocionalnih kompetencija. U istraživanju je sudjelovalo 279 budućih nastavnika/ca predmetne nastave koji studiraju na različitim fakultetima u Zagrebu. Motivacija za odabir nastavničke profesije ispitana je Upitnikom faktora koji utječu na izbor nastavničke profesije (Watt i Richardson, 2007), a socio-emocionalne kompetencije Upitnikom emocionalnih vještina i kompetentnosti (UEK-15 ; Takšić, 2002), subskalama Empatične brige i Perspektive iz Indeksa interpersonalne reaktivnosti (Davis, 1980) i Inventarom interpersonalnih komunikacijskih vještina (Armstrong, 1981). Kako bi se dobio detaljniji uvid u ulogu socio-emocionalnih kompetencija u motivaciji za nastavničku profesiju, provedene su zasebne regresijske analize sa šest faktora motivacije kao kriterijskim varijablama. Socio-emocionalne kompetencije su snažnije objasnile intrinzičnu nego ekstrinzičnu motivaciju. Razvijenije emocionalne kompetencije su predvidjele veću percipiranu sposobnost, intrinzičnu vrijednost i društvenu utilitarnu vrijednost nastavničke profesije. Izraženija empatična briga predvidjela je jaču društvenu utilitarnu vrijednost, dok su osobnu utilitarnu vrijednost predvidjele slabije vještine slušanja. Veću vjerojatnost odabira nastavničke profesije kao drugog izbora predvidjele su slabije vještine emocionalne interakcije i slabija empatična briga. Spoznaje ovog istraživanja mogu se koristiti prilikom kreiranja kurikuluma inicijalnog obrazovanja nastavnika/ca, primjerice osiguravanjem edukacije za osnaživanje socio-emocionalnih kompetencija budućih nastavnik/ca, a posebno onih koji su ovu profesiju odabrali zbog ekstrinzične motivacije ili kao karijeru drugog izbora.
socio-emocionalne kompetencije; motivacija za nastavničku profesiju; budući nastavnici/e; FIT-Choice model
nije evidentirano
engleski
The role of social and emotional competencies of prospective teachers in their motivation for choosing teaching profession
nije evidentirano
social and emotional competencies; motivation for choosing teaching profession; prospective teachers; FIT-Choice model
nije evidentirano
Podaci o prilogu
30-31.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
4. Dani obrazovnih znanosti - Odgojno-obrazovni sustav: ograničavajuće i/ili poticajno okruženje. Knjiga sažetaka.
Puzić, Saša
Zagreb: Institut za društvena istraživanja
978-953-6218-79-0
Podaci o skupu
4. dani obrazovnih znanosti = 4th Days of Educational Sciences
predavanje
25.10.2018-26.10.2018
Zagreb, Hrvatska