Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Tanka linija koja stvara priče. Tranzitornost pučkog: autorstvo i angažman u Ljudima od voska Mate Matišića. (CROSBI ID 62289)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Protrka Štimec, Marina Tanka linija koja stvara priče. Tranzitornost pučkog: autorstvo i angažman u Ljudima od voska Mate Matišića. // Tragovi tradicije, znakovi kulture. Zbornik u čast Stipi Botici / Rudan, Evelina ; Nikolić, Davor ; Tomašić, Josipa (ur.). Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada ; Hrvatsko filološko društvo, 2018. str. 223-237

Podaci o odgovornosti

Protrka Štimec, Marina

hrvatski

Tanka linija koja stvara priče. Tranzitornost pučkog: autorstvo i angažman u Ljudima od voska Mate Matišića.

vojevrstan konsenzus (Mrkonjić, 1985 ; Govedić, 1987 ; Petlevski, 2001) oko toga da je polje pučkog/ruralnog/usmenog referentno za dramski opus Mate Matišića ipak je po strani ostavio fenomen pučkog teatra, uglavnom zbog raširenih stavova o jednostavnosti, plošnosti ili retrogradnosti ovog žanra. Koristeći niz autoreferencijanih i parodijskih startegija kojima je postmoderna umjetnost, u različitim medijima, kako je pokazala Hutcheon (2002), »istovremeno dekonstruktivno kritička i konstruktivno kreativna«, Matišić upravo na tom tragu upućuje na paradokse »granica i moći prikazivanja«, odnosno pretapanja i utvrđivanja granica između pisanja, izvedbe i života. Supstrat pučkog izričaja (kor, ganga, lirske pjesme i doskočice, etika i mudrost pučkog iskaza, cikličnost vremena, svetkovine) Matišić usložnjava autoreferencijalnim i parodijskim postupcima kojima pokazuje kako pučko ne funkcionira kao referencijalni prostor, ali ni kao izmještena fantastična tvorevina slobodna od dokumentarizma, već kao topos koji svoje značenje ostvaruje istodobnim propitivanjem obadviju ovih razina. Sentimentalizam, bipolarnost u naraciji i karakterizaciji likova, lokalni idiom »kolektiva malih ljudi«, društvena kritika/angažman kao konvencije pučkog teatra u Ljudima od voska postaju dio strategija uokviravanja i autotematizacije kojima se na scenu postavlja pisanje i izvedba. Takvo postmoderno presvlačenje pučkog teatra inscenira suočavanje autora i lika te opisuje i tematizira paradokse autorske nadmoći u stvaranju i nemoći u realizaciji i krajnjim dosezima drame. Inscenacijom autorskog pisanja, dramske izvedbe ili psihoanalitičke seanse Matišić uvodi dijegetički pomak, obnavlja (u formi groteske, parodije ili prekoračivanja) mimetički i očuđujući potencijal dramskog te upućuje na politički aspekt proizvodnje značenja i odgovornosti u zajednici.

Mate Matišić ; Ljudi od voska ; kazalište ; pučko ; izvedba ; autorstvo ; postmodernizam

nije evidentirano

engleski

THE THIN LINE THAT CREATES STORIES. TRANSITORY OF THE FOLK LITERATURE: AUTHORSHIP AND ENGAGEMENT IN MATE MATIŠIĆ’S WAX PEOPLE

nije evidentirano

Mate Matišić ; Ljudi od voska (Vax People) ; theatre ; folk literature ; performance ; authorship, postmodernism

nije evidentirano

Podaci o prilogu

223-237.

objavljeno

Podaci o knjizi

Rudan, Evelina ; Nikolić, Davor ; Tomašić, Josipa

Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada ; Hrvatsko filološko društvo

2018.

978-953-169-379-0

Povezanost rada

Filologija