Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Odnos redoslijeda rođenja i inteligencije: metodološka pogreška ili nešto više? (CROSBI ID 669117)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Ambrosi-Randić, Neala ; Glivarec, Jeannette Odnos redoslijeda rođenja i inteligencije: metodološka pogreška ili nešto više? // Kvaliteta života kroz životni vijek: izazovi i preporuke / Brajša-Žganec, A., Penezić, Z., Tadić Vujčić, M. (ur.). Jasrebarsko: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2018. str. 231-231

Podaci o odgovornosti

Ambrosi-Randić, Neala ; Glivarec, Jeannette

hrvatski

Odnos redoslijeda rođenja i inteligencije: metodološka pogreška ili nešto više?

Uvod. Okolina u kojoj se dijete razvija može snažno utjecati na njegove intelektualne kapacitete i sposobnosti, a jedan od takvih okolinskih faktora koji je prisutan u razvoju svakog djeteta je redoslijed rođenja. Istraživanjima je utvrđeno da djeca koja su ranije rođena češće postižu više rezultate u testovima inteligencije od one koja su u istoj obitelji rođena kasnije. Prema nekim je istraživačima taj odnos uzrokovan povoljnijom obiteljskom interakcijom i stimulacijom djece s niskim redom rođenja, za druge je taj učinak uzrokovan prenatalnim faktorima gestacije, a postoje i oni koji korelaciju inteligencije i redoslijeda rođenja smatraju artefaktom veličine obitelji. Cilj. Osnovni je cilj istraživanja bio provjeriti jesu li intelektualne sposobnosti djece i njihova spremnost za školu povezane s redoslijedom rođenja, odnosno jesu li prvorođena djeca inteligentnija i spremnija od djeca koja su rođena kasnije. Metoda. Za ovo su istraživanje korištena dva uzorka: na uzorku od 329 djece prosječne dobi 6 godina primijenjen je Test spremnosti za školu (TSŠ) prije upisa u prvi razred. Drugi su uzorak činili učenici i učenice petih razreda osnovne škole (N=260) kod kojih je primijenjen test intelektualnih sposobnosti KI-4. Oba su testa namijenjena mjerenju tzv. školske inteligencije i u međusobno su visokoj korelaciji. Rezultati i rasprava. Korelacijska analiza podataka učenika petih razreda pokazala je vrlo niske iako značajne negativne korelacije između redoslijeda rođenja i intelektualnih sposobnosti, dok korelacija dobivena pri upisu u prvi razred nije značajna. Prvorođena djeca imaju značajno viši ukupan rezultat na testovima KI-4 i TSŠ od trećerođenih, no nema značajnih razlika u inteligenciji i spremnosti za školu (KI-4 i TSŠ) između prvorođenih i djece jedinaca. Isto tako nema značajnih korelacija između broja djece i broja odraslih u obitelji i obje mjere inteligencije. Spremnost za školu trećerođenih značajno je manja u odnosu na prvo i drugorođenu djecu, a i u petom je razredu njihova inteligencija značajno niža. Zaključak. Rezultati podržavaju prethodne nalaze o postojanju viših intelektualnih sposobnosti kod prvorođenih u odnosu na djecu koja su rođena kao treća, ali ne i u usporedbi s drugorođenima što djelomice govori u prilog teorije smanjenja resursa. No, s obzirom da nisu potvrđeni efekti broja djece i broja odraslih u obitelji za razvoj inteligencije, ovakve nalaze treba uzeti s oprezom. Čini se da su posljedice redoslijeda rođenja za inteligenciju toliko važne koliko i složene, stoga će se istraživanja nastavljati i dalje u nadi da će doprinijeti većoj jasnoći i boljoj primjeni.

red rođenja, inteligencija, spremnost za školu

nije evidentirano

engleski

Relationship between birth order and intelligence: methodological mistake or something more?

nije evidentirano

birth order, intelligence, school readiness

nije evidentirano

Podaci o prilogu

231-231.

2018.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Kvaliteta života kroz životni vijek: izazovi i preporuke

Brajša-Žganec, A., Penezić, Z., Tadić Vujčić, M.

Jasrebarsko: Hrvatsko psihološko društvo (HPD)

978-953-55079-7-0

Podaci o skupu

26. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kvaliteta života kroz životni vijek: izazovi i preporuke

poster

07.11.2018-10.11.2018

Sveti Martin na Muri, Hrvatska

Povezanost rada

Psihologija