Odrednice uključenosti učenika u učenje sa stajališta učitelja fizike (CROSBI ID 668025)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Petričević, Ema ; Rovan, Daria ; Pavlin-Bernardić, Nina
hrvatski
Odrednice uključenosti učenika u učenje sa stajališta učitelja fizike
Uključenost je višedimenzionalni konstrukt koji opisuje aktivno sudjelovanje učenika u obrazovnom procesu i obuhvaća aspekte učeničkog ponašanja, emocija i mišljenja. Izrazito je važna za ostvarivanje obrazovnih ishoda. Brojna istraživanja su pokazala da uključenost u učenje opada s godinama školovanja, a taj je pad posebno izražen u području matematike i prirodnih znanosti. Stoga postoji potreba za dubljim razumijevanjem načina na koji se uključenost u učenje očituje i razvija unutar svakog pojedinog područja. Kao doprinos tome, cilj ovog istraživanja bio je dobiti dublji uvid u obilježja uključenosti učenika pri učenju fizike sa stajališta učitelja fizike. Konkretno, željeli smo saznati koje individualne i okolinske odrednice uključenosti učenika učitelji fizike prepoznaju kao ključne. Kako bismo odgovorili na ovo istraživačko pitanje, provedeni su dubinski polustrukturirani intervju s 12 učitelja fizike iz osnovnih škola u Zagrebu i okolici. Učitelji fizike su prepoznali nekoliko važnih skupina osobina koje određuju uključenost učenika u učenje. Prva skupina osobina odnosi se na karakteristike učenika koje doprinose aktivnom sudjelovanju u interakciji s učiteljem (otvorenost učenika, iznošenje vlastitog mišljenja bez straha, komunikativnost, samopouzdanje i razvijeno jezično izražavanje). Druga skupina osobina odnosi se na karakteristike koje doprinose uspješnom izvršavanju nastavnih aktivnosti (marljivost, upornost, sposobnost logičkog razmišljanja i zaključivanja, strpljivost te preciznost i temeljitost). Učitelji su prepoznali i skupinu osobina koje otežavaju uključivanje u učenje fizike (sramežljivost, manjak samopouzdanja, sklonost lakom odustajanju i lijenost). Kao važne osobne odrednice uključenosti učenika prepoznata su i uvjerenja učenika (percepcija da je fizika težak predmet, da znanje iz fizike nije potrebno u budućem životu, niska matematička samoefikasnost). Kao važne okolinske odrednice uključenosti u učenje fizike učitelji su naveli obilježja upravljanja razredom (poticanje učeničke slobode u izražavanju vlastitog mišljenja, poticanje sudjelovanja u aktivnostima te dobar odnos s učenicima), metode poučavanja (kombinacija pokusa, razgovora te projektnih i računskih zadataka pri čemu je važno da su pokusi ili problemi stavljeni u realni životni okvir i povezani sa iskusvom ili prijašnjim znanjem učenika ; korištenje dobrih pitanja i potpitanja, raznolikost učiteljskih metoda i materijala ; poticanje učeničke samostalnosti kroz grupne i samostalne radove) te odnosi s vršnjacima i roditeljima. Odrednice koje umanjuju učeničku uključnost u učenje fizike su također vezane uz metode poučavanja (ex cathedra pristup, učenje definicija napamet, isključivo rješavanje zadataka) te uz način upravljanja razredom (prevelika strogoća profesora, hladnoća, nezainteresiranost profesora i kritiziranje učenika). Odgovori učitelja upućuju da uključenost učenika proizlazi iz složene interakcije navedenih odrednica koje uspješni učitelji koriste i usmjeravaju kako bi njihovi učenici postigli što bolje obrazovne ishode
uključenost u učenje ; fizika ; osobine učenika ; učiteljske metode i postupci
nije evidentirano
engleski
Determinants of students' engagement in learning from the physics teachers' point of view
nije evidentirano
engagement in learning ; physics ; students' characteristics ; teachers' methods
nije evidentirano
Podaci o prilogu
81-82.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Puzić, Saša
Zagreb: Institut za društvena istraživanja
978-953-6218-79-0
Podaci o skupu
4. dani obrazovnih znanosti = 4th Days of Educational Sciences
predavanje
25.10.2018-26.10.2018
Zagreb, Hrvatska