Diskriminacija i stav prema multukulturalnosti kod dece u multikulturnim sredinama u Srbiji (CROSBI ID 667540)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Mihić, Vladimir ; Bodroža, Bojana ; Jelić, Dragana ; Oros, Marina ; Jelić, Margareta
nije evidentirano
Diskriminacija i stav prema multukulturalnosti kod dece u multikulturnim sredinama u Srbiji
Pitanje obrazovanja na manjinskom jeziku se najčešće posmatra kao pitanje poštovanja multikulturnog društva i prava manjina. Osnovni problem ovakvog pristupa jeste u kojoj meri je potrebno razvijati osećaj pripadnosti državi boravka/rođenja i da li ovakav pristup vodi ka asimilaciji manjinskih grupa. S druge strane, podela dece u škole i/ili razrede na osnovu jezika nastave sa sobom nosi rizik smanjenog kontakta između dece u multikulturnim sredinama. Istraživanje predstavljeno ovim radom je deo bilateralnog projekta "Socijalni identitet u multietničkoj sredini - efekti kontakta na međugrupne stavove i etnički identitet" i obuhvatilo je 852 učenika (55, 5% devojčica) završnih razreda osnovne škole, kao i sva četiri razreda srednjih škola sa teritoriji Vojvodine koji nastavu slušaju na srpskom (48, 9% uzorka), mađarskom (27, 7%), slovačkom (18%) i hrvatskom (5, 4%). Ovaj rad bavio se razlikama između većinske i manjinskih grupa u odnosu na percepciju diskriminacije svoje grupe, tendenciju ka diskriminaciji druge grupe, osećaj simboličke pretnje i stavove prema multikulturalizmu/asimilaciji u Srbiji. Rezultati pokazuju da postoje statički značajne razlike za sve merene varijable. Deca iz većinske grupe snažnije se zalažu za asimilaciju manjina od manjinske dece, dok pripadnici manjinskih grupa pružaju snažniju podršku multikulturalizmu od dece iz većinske grupe. Pripadnici manjinskih grupa imaju snažniji osećaj simboličke pretnje od strane vršnjaka, dok pripadnici većinske grupe imaju snažniji osećaj diskriminacije. Kada je reč o tendenciji ka diskriminaciji, ona nisko, ali značajno, korelira sa osećajem diskriminicije sopstvene grupe , odnosno veća je kod pripadnika većinske grupeNa kraju, postoji jasna preferencija dece iz većinske grupe ka zajedničkom obrazovanju na srpskom u odnosu na decu iz manjinskih grupa (pogotovo slovačke i mađarske) koji preferiraju modele obrazovanja koji su manje asimilacioni.
multikulturalizam ; manjinske grupe ; simbolička prijetnja ; diskriminacija
nije evidentirano
engleski
Discrimination and attitude toward multiculturalism in multi-ethnic communities in Serbia
nije evidentirano
multiculturalism ; minority groups ; symbolic threat ; discrimination
nije evidentirano
Podaci o prilogu
1-1.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Blanuša, Nebojša ; Dušanić, Srđan ; Lakić, Siniša ; Radetić-Lovrić, Sanja ; Subotić, Siniša ; Turjačanin, Vladimir ; Žeželj, Iris
Banja Luka: Filozofski fakultet u Banja Luci ; Friedrich Ebert Stiftung
Podaci o skupu
Otvoreni dani psihologije: Psihološki aspekti političke stvarnosti
predavanje
12.10.2018-13.10.2018
Banja Luka, Bosna i Hercegovina