Jezik kao ideologija (CROSBI ID 667428)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Granić, Jagoda
hrvatski
Jezik kao ideologija
Unatoč mnogobrojnim denotiranjima koncepta ideologija, većina se ipak slaže da predstavlja skup vjerovanja i ideja o svijetu koji je sam po sebi razumljiv. Ideologija je vremenom dobila i pejorativan predznak jer upućuje na mistifikaciju, na lažnu i iskrivljenu sliku stvarnosti koja služi interesima vladajućih struktura. Jezik je neizbježno vezan za kontekst (pa i onaj sociopolitički), koji je pak impregniran ideologijom društvenih sustava. Jezik kao socijalna činjenica funkcionira u toj dimenziji i posve očekivano (re)konstruira i reproducira ideologiju. U takvoj interakciji ideologija promovira jedan jezik na račun drugoga (ideologija jezika), ali istovremeno jezikom potvrđuje svoj status (ideologija jezikom). Budući da su sredstva komunikacije u nečijem ''vlasništvu'', njihovi će ''vlasnici'' odlučiti što će biti istina, a što laž i na koji će ih način enkodirati, uz pomoć kojih metafora i (polu)argumenata, što će pokazati analiza medijskog i/ili političkog diskursa. Jezik može postati i objekt i sredstvo ideologizacije, politizacije, čak i manipulacije uz pomoć nekih negativnih ideologija. Naime, u komunikaciji s drugima stvaramo i neke nove, hijerarhijske relacije. Jezik s najvišim statusom postaje ''jezik moći'', postaje roba koja ima svoju ''vrijednost'' na komunikacijskom tržištu, relevantnu za konstrukciju novog jezičnog identiteta s dominantnom ideologijom. Iako jezične ideologije (re)konstituira dominantna društvena grupa, one nisu monolitne, već su multiplicirane i promjenjive. Svaka ideologija ima značenje – dakle, ona je znak. Znači da jezik, kao sistem znakova koji nisu nepristran odraz svijeta nego su proizvod ideologija naše kulture, funkcionira kao ideologija, bila ona pozitivno ili negativno konotirana, ovisno o vrijednosnom sustavu koji svaka kultura postulira sama za sebe.
ideologija jezika, jezična ideologija, kontekst, medijski i politički diskurs
nije evidentirano
engleski
Language as Ideology
nije evidentirano
ideology of lanuage, language/linguistic ideology, context, media and political discourse
nije evidentirano
Podaci o prilogu
17-17.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
The Sixth International Congress Applied Linguistics Today - Language, Literature and Interdisciplinarity: Book of Abstracts
Polovina, Vesna ; Kovačević, Borko, Božović, Đorđe
Beograd: University of Belgrade, Faculty of Philology
978-86-6153-542-0
Podaci o skupu
The Sixth International Congress Aplied Linguistics Today
predavanje
12.10.2018-13.10.2018
Beograd, Srbija