Odnos snaga i poteškoća djece predškolske dobi s njihovim temperamentom (CROSBI ID 666354)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Tatalović Vorkapić, Sanja ; Slaviček, Maja
hrvatski
Odnos snaga i poteškoća djece predškolske dobi s njihovim temperamentom
S obzirom na značaj proučavanja rizičnih i zaštitnih čimbenika u razvoju djece, kao i na činjenicu da sličnih istraživanja u našoj zemlji ima vrlo malo, ovo je istraživanje fokusirano na analizu snaga i poteškoća djece predškolske dobi, te njihov temperament. Stoga, cilj rada je pored temeljne deskriptivne analize snaga i poteškoća te EAS-dimenzija temperamenta djece predškolske dobi, utvrditi njihov odnos, te je li moguće predvidjeti snage i poteškoće djece temeljem njihovog temperamenta. Istraživanje je provedeno u 6 vrtića u Primorsko-goranskoj županiji, u okviru kojeg je 29 odgajatelja procjenjivalo snage i poteškoće, te temperament 461 djeteta predškolske dobi. S obzirom na spomenute varijable, primijenjena su dva mjerna instrumenta: SDQ za mjerenje snaga i poteškoća (prosocijalnog ponašanja, hiperaktivnosti, emocionalnih problema, problema u ponašanju i problema s vršnjacima) djece predškolske dobi i EAS upitnik za mjerenje tri dimenzije temperamenta (emocionalnosti, aktivnosti i socijabilnosti). Deskriptivna je analiza pokazala visoke rezultate na subskali prosocijalnog ponašanja, a niske na subskalama poteškoća, te niže razine emocionalnosti i aktivnosti a više socijabilnosti djece predškolske dobi. Korelacijska je analiza rezultirala time da su dječaci procjenjivani kao značajno više hiperaktivniji i s problemima u ponašanju, a djevojčice značajno više prosocijalne. Utvrđeno je da s porastom dobi opadaju poteškoće a rastu snage, što je s razvojne perspektive za očekivati. Djeca koja su emocionalnija pokazuju značajno više svih vrsta poteškoća. S porastom aktivnosti značajno opada prosocijalno ponašanje i emocionalni problemi, a raste hiperaktivnost i problemi u ponašanju. S povećanom socijabilnosti raste prosocijalno ponašanje, a smanjuju se poteškoće djece. Naposljetku, kao što se da naslutiti iz korelacijskih analiza, temperament predstavlja značajnog prediktora snaga i poteškoća kod djece predškolske dobi, te je rasprava nalaza usmjerena na kreiranje konkretnih implikacija za rad s djecom u kontekstu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.
Rana i predškolska dob ; Razvojna psihopatologija ; Pozitiva psihologija ; Snage i poteškoće ; Temperament
nije evidentirano
engleski
PRESCHOOL CHILDREN’S TEMPERAMENT AND THEIR STRENGTHS AND DIFFICULTIES: TEACHERS’ ASSESSMENT OF THEIR RELATIONSHIP
nije evidentirano
Early and preschool age ; Developmental psychopathology ; Positive psychology ; Strengths and difficulties ; Temperament
nije evidentirano
Podaci o prilogu
105-105.
2017.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Merkaš, Marina ; Brdovčak, Barbara
Zagreb: Odjel za psihologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta
Podaci o skupu
1. Međunarodni znanstveno-stručni skup Odjela za psihologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta „Zaštita i promicanje dobrobiti djece, mladih i obitelji“
poster
07.12.2017-08.12.2017
Zagreb, Hrvatska