Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 954118

Promatrači u situacijama vršnjačkog nasilja: Što određuje pomaganje žrtvi?


Kolić-Vehovec, Svjetlana; Smojver-Ažić, Sanja; Martinac Dorčić, Tamara; Rončević Zubković, Barbara
Promatrači u situacijama vršnjačkog nasilja: Što određuje pomaganje žrtvi? // 21. dani psihologije u Zadru / Nikolić, Matilda ; Tokić, Andrea ; Ćubela-Adorić, Vera ; Dodaj, Arta ; Gregov, Ljiljana ; Ivanov, Lozena ; Macuka, Ivana ; Nekić, Marina ; Tucak Junaković, Ivana ; Valerjev, Pavle ; Vidaković, Marina (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju, 2018. str. 64-64 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Promatrači u situacijama vršnjačkog nasilja: Što određuje pomaganje žrtvi?
(Bystanders in bullying situations: what is related to helping the victim?)

Autori
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Smojver-Ažić, Sanja ; Martinac Dorčić, Tamara ; Rončević Zubković, Barbara

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
21. dani psihologije u Zadru / Nikolić, Matilda ; Tokić, Andrea ; Ćubela-Adorić, Vera ; Dodaj, Arta ; Gregov, Ljiljana ; Ivanov, Lozena ; Macuka, Ivana ; Nekić, Marina ; Tucak Junaković, Ivana ; Valerjev, Pavle ; Vidaković, Marina - Zadar : Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju, 2018, 64-64

ISBN
978-953-331-196-8

Skup
21. dani psihologije u Zadru

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24-26. 05. 2018

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Vršnjačko nasilje, promatrači, socijalne vještine, pomaganje žrtvi, asertivnost
(Bullying, bystanders, social skills, helping the victim)

Sažetak
Istraživanje je provedeno u okviru projekta eConfidence (Confidence in behaviour changes through serious games – H2020) kojemu je jedan od ciljeva prevenirati i mijenjati vršnjačko nasilno ponašanje putem igranja ozbiljne video igre konstruirane na principima primijenjene analize ponašanja. U početnom mjerenju, prije igranja video igre, ispitana je pojava vršnjačkog nasilja i reakcije sudionika u situacijama nasilja, samodjelotvornost i socijalne norme vezane uz zaštitu žrtve te percipirane socijalne vještine. U istraživanju su sudjelovali učenici u dobi od 12 do 14 godina iz deset europskih škola (pet škola u Španjolskoj, tri škole na Malti, jedna u Velikoj Britaniji i jedna u Irskoj). Od početnog uzorka od 349 učenika, ovdje su analizirani odgovori 221 učenika (54, 3% djevojčica), koji su izjavili da su u situacijama vršnjačkog nasilja bili isključivo promatrači (nisu ujedno i/ili žrtve i/ili nasilnici). Iako promatrači vršnjačkog nasilja ne sudjeluju aktivno u situacijama vršnjačkog nasilja, njihove reakcije mogu odigrati važnu ulogu u zaštiti žrtve. U ovom radu usmjerili smo se na dvije skupine promatrača: one koji izvještavaju da u situacijama vršnjačkog nasilja nastoje pomoći žrtvi (N=158) i one koje u situacijama vršnjačkog nasilja ne čine ništa, ali smatraju da bi trebali pomoći žrtvi (N=63). Stoga je cilj rada ispitati u kojoj mjeri socijalne vještine, prepoznavanje primjerenih reakcija u situacijama vršnjačkog nasilja te samodjelotvornost i socijalne norme vezane uz zaštitu žrtve mogu predvidjeti ponašanje pomaganja žrtvi. Sudionici su ispunjavali on- line upitnik u školi, uz nadzor nastavnika. Upitnik se sastojao od niza skala, konstruiranih ili prilagođenih za potrebe ovog istraživanja. Sve skale imaju visoku pouzdanost. Hijerarhijska logistička regresijska analiza pokazuje da ispitane varijable u posljednjem koraku objašnjavaju između 21% i 30% varijance pomaganja žrtvi. Prepoznavanje primjerenosti reakcija u situacijama vršnjačkog nasilja (primjerenost asertivnih, neprimjerenost pasivnih i agresivnih reakcija) te samodjelotvornost u zaštiti žrtve značajni su pozitivni prediktori pomagačkog ponašanja. Dobiveni rezultati upućuju na važnost prepoznavanja i osvještavanja primjerenih reakcija promatrača u kontekstu vršnjačkog nasilja te jačanja samodjelotvornosti kako bi se povećala vjerojatnost pomaganja žrtvi. U okviru eConfidence projekta provjerit će se je li igranje ozbiljne video igre rezultiralo promjenama u tim varijablama.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija