Pregled bibliografske jedinice broj: 954111
Internalizirani i eksternalizirani problemi predškolske djece s obzirom na djetetov temperament i roditeljska ponašanja
Internalizirani i eksternalizirani problemi predškolske djece s obzirom na djetetov temperament i roditeljska ponašanja // Zaštita i promicanje dobrobiti djece, mladih i obitelji / Merkaš, Marina ; Brdovčak, Barbara (ur.).
Zagreb, 2017. str. 103-103 (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 954111 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Internalizirani i eksternalizirani problemi predškolske djece s obzirom na djetetov temperament i roditeljska ponašanja
(Internalizing and externalizing problems of preschool children with regard to child temperament and parental behavior)
Autori
Martinac Dorčić, Tamara ; Smojver-Ažić, Sanja ; Vlah, Nataša
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Zaštita i promicanje dobrobiti djece, mladih i obitelji
/ Merkaš, Marina ; Brdovčak, Barbara - Zagreb, 2017, 103-103
Skup
1. međunarodni znanstveno-stručni skup Odjela za psihologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 07.12.2017. - 08.12.2017
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
temperament, roditeljska ponašanja, internalizirani i eksternalizirani problemi u ponašanju, predškolska djeca
(temperament, parental behaviour, internalizing and externalizing problems, preschool children)
Sažetak
Cilj je ovog istraživanja bio ispitati u kojoj mjeri djetetov temperament i roditeljska ponašanja objašnjavaju internalizirane i eksternalizirane probleme u ponašanju djece predškolske dobi. U istraživanju je sudjelovalo 123 roditelja djece koja pohađaju dječji vrtić i 50 odgajatelja. Prosječna dob majki je 34, a očeva 36 godina. Istraživanje je provedeno u dvije vremenske točke, u prvom je mjerenju prosječna dob djece bila 27.5, a u drugom 44.2 mjeseca. Djetetov temperament roditelji su procijenili u prvoj fazi istraživanja (The Early Childhood Bahavior Questionnaire). U drugoj su fazi prikupljeni podaci o roditeljskom ponašanju (Parenting Behaviours and Dimensions Questionnire), roditeljskoj procjeni problema u ponašanju djece (CBCL/1, 5-5) i procjeni ponašanja djece od strane odgajatelja (Social Competence and Behaviour Evaluation Scale). Procjene problema u ponašanju od strane roditelja i odgajatelja su u niskoj pozitivnoj korelaciji. Rezultati hijerarhijskih regresijskih analiza pokazuju da se internalizirani problemi kada ih procjenjuju roditelji mogu objasniti negativnim afektivitetom djece i roditeljskim ponašanjem koje karakterizira niska razina emocionalne topline i visoka anksiozna intruzivnost. Kod procjena odgajatelja internalizirani problemi su objašnjeni samo anksioznom intruzivnošću roditelja. Prediktori eksternaliziranih problemi u ponašanju prema procjeni roditelja su surgencija i niska samokontrola te kažnjavajuća disciplina. Rezultati ovog istraživanja potvrđuju kako roditelji i odgajatelji na različite načine prepoznaju probleme u ponašanju predškolske djece. Osim toga, dok su za roditeljske procjene relevantne dimenzije djetetova temperamenta, one se ne pokazuju važnima u procjenama odgajatelja. Pretjerana roditeljska zabrinutost operacionalizirana kao anksiozna intruzivnost pokazuje se bitnim prediktorom internaliziranih problema neovisno o izvoru procjena problema u ponašanju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka,
Učiteljski fakultet, Rijeka