Izmišljeni prijatelji kod djece predškolske dobi (CROSBI ID 665510)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Martinac Dorčić, Tamara ; Rabar, Valentina
hrvatski
Izmišljeni prijatelji kod djece predškolske dobi
Iako je dosad u istraživanjima utvrđena povezanost pojave izmišljenih prijatelja s nekim pozitivnim razvojnim ishodima, rezultati nisu uvijek jednoznačni. Štoviše, neki nalazi upućuju na povezanost izmišljenih prijatelja s problematičnim ponašanjima, iako uglavnom kod starije djece. Stoga je cilj ovog istraživanja bio 1) utvrditi učestalost i dob javljanja izmišljenih prijatelja te 2) ispitati odnos između pojave izmišljenih prijatelja i socijalne kompetencije te internaliziranih i eksternaliziranih problema u ponašanju kod djece predškolske dobi. U istraživanju su sudjelovali roditelji djece u dobi od 2 do 7 godina starosti, ukupno njih 224. Roditelji su ispunili Upitnik o izmišljenim prijateljima kako bi se dobili podaci o učestalosti i karakteristikama izmišljenih prijatelja te Skalu socijalne kompetencije i evaluacije ponašanja za procjenu socijalne kompetencije te eksternaliziranih i internaliziranih problema djeteta. Dobiveni rezultati pokazuju kako je 40.2% djece u uzorku imalo izmišljenog prijatelja, a pojava izmišljenih prijatelja je bila češća kod djevojčica. Najčešća dob javljanja izmišljenih prijatelja je treća godina života, a većina je djece osmišljavala samo jednog prijatelja koji je bio prisutan nekoliko mjeseci. Za 31 % djece izmišljeni je prijatelj bio dobi podjednake njihovoj, dok je za 92% dječaka te 49% djevojčica izmišljeni prijatelj bio i istog spola. Nisu dobivene razlike u socijalnoj kompetenciji djece sa i bez izmišljenih prijatelja. Međutim, eksternalizirani problemi su bili manje zastupljeni kod djece s izmišljenim prijateljima. Negativni efekti izmišljenih prijatelja vidljivi su kod djevojčica pa djevojčice s izmišljenim prijateljima imaju značajno više internaliziranih problema od ostatka uzorka. Rezultati upućuju na važnost uočavanja javljanja izmišljenih prijatelja kod djevojčica predškolske dobi s ciljem procjene i daljnjeg praćenja razine internaliziranih problema.
izmišljeni prijatelj, socijalna kompetencija, internalizirani i eksternalizirani problemi u ponašanju
nije evidentirano
engleski
Imaginary companions in preschool children
nije evidentirano
imaginary companions, social competence, internalizing and externalizing behavioral problems
nije evidentirano
Podaci o prilogu
90-90.
2017.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Zaštita i promicanje dobrobiti djece, mladih i obitelji
Merkaš, Marina ; Brdovčak, Barbara
Zagreb:
9789538014161
Podaci o skupu
1. međunarodni znanstveno-stručni skup Odjela za psihologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta
predavanje
07.12.2017-08.12.2017
Zagreb, Hrvatska