Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Sustav odgovornosti za štete od onečišćenja mora (CROSBI ID 420852)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Peričin, Ljiljana Sustav odgovornosti za štete od onečišćenja mora / Bolanča, Dragan (mentor); Mostar, Pravni fakultet Mostar, . 2017

Podaci o odgovornosti

Peričin, Ljiljana

Bolanča, Dragan

hrvatski

Sustav odgovornosti za štete od onečišćenja mora

Na području odgovornosti i naknade štete od onečišćenja mora s brodova donesene su, pod okriljem Međunarodne pomorske organizacije, konvencije koje posebno reguliraju ovu materiju. Te se konvencije temelje na vrsti brodova i teretu koji je prouzročio onečišćenja pa su tako konvencijama pokrivena: ulja koja se prevoze tankerima, opasne i štetne tvari te ulje koje se prevozi kao gorivo u bilo kojem brodu. Sva tri sustava temelje se na objektivnoj, ali ograničenoj, odgovornosti vlasnika broda, obveznom osiguranju iz kojeg proizlazi pravo na direktnu tužbu protiv osiguratelja te posjedovanje svjedodžbe o osiguranju. Uz te značajke tim konvencijama je zajedničko i područje primjene koje obuhvaća teritorij i isključivi gospodarski pojas ili sličnu zonu, a pokrivaju štete od onečišćenja i mjere koje se poduzimaju kako bi se spriječilo ili smanjilo onečišćenje. Prema odredbama tih konvencija isključiva nadležnost za rješavanje tužbi pripada sudu države gdje se onečišćenje dogodilo, a u svezi sa sudskim odlukama je i međusobno priznanje i izvršenje odluka suda između država članica. Uz ove zajedničke odredbe postoje i one koje ih razlikuju, a odnose se prije svega na tipove tvari koje su pokrivene konvencijom. Dok se CLC i HNS konvencija sastoje od tri odnosno dvije razine odgovornosti, Bunker konvencija se, budući nema svoj zaseban fond, sastoji od samo jedne razine te uz navedeno daje slabiju zaštitu osobama koje poduzimaju zaštitne mjere. Trenutno su na snazi CLC i Bunker sustav odgovornosti dok HNS sustav još nije stupio na snagu. Sustav građanske odgovornosti zbog onečišćenja mora uljem osigurava efikasan mehanizam za naknadu štete žrtvama onečišćenja, a što je dodatno pospješeno stupanjem na snagu Protokola o Dopunskom fondu iz 2003. temeljem kojeg će i naknada štete biti dostupna i u najvećim slučajevima onečišćenja. Stupanje na snagu HNS sustava predstavljao bi značajan napredak u postojećem sustavu odgovornosti jer su njegov predmet cijeli niz potencijalno opasnog i štetnog tereta i uz to dopunjuje CLC sustav pokrivanjem brodova i tereta koji nisu u potpunosti njime pokriveni te na taj način znatno poboljšava zaštitu morskog okoliša i obalnih zajednica.

odgovornost i naknada štete, onečišćenje mora, objektivna odgovornost vlasnika broda, obvezno osiguranje, razine odgovornosti, teritorijalna primjena konvencija

nije evidentirano

engleski

System of liability for polution of the sea

nije evidentirano

liability and damage compensation, sea pollution, objective liability of shipowner, compulsory insurance, levels of responsibility, scope of application

nije evidentirano

Podaci o izdanju

351

15.09.2017.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Pravni fakultet Mostar

Mostar

Povezanost rada

Pravo