Utjecaj atribucija na spremnost na pomagačko ponašanje studenata: moderatorski efekti karakteristika situacije i kooperativne ili kompetitivne orijentacije sudionika (CROSBI ID 663481)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Kramarić, Matea ; Kamenov, Željka
hrvatski
Utjecaj atribucija na spremnost na pomagačko ponašanje studenata: moderatorski efekti karakteristika situacije i kooperativne ili kompetitivne orijentacije sudionika
Cilj istraživanja bio je provjeriti postavke Weinerovog atribucijsko-emocionalnog modela pomagačkog ponašanja u situacijama koje pobuđuju kooperativnost i kompetitivnost. Dodatno smo željeli provjeriti jesu li efekti atribucija na sklonost pomagačkom ponašanju u pojedinim situacijama moderirani sudionikovim individualnim razlikama u kooperativno- kompetitivnoj orijentaciji. Proveden je simulacijski eksperiment u kojem su korištene vinjete koje opisuju studenta koji želi posuditi bilješke s predavanja. Sudionici su po slučaju raspoređeni u jednu od šest situacija koje su se razlikovale s obzirom na kooperativnost-kompetitivnost situacije te razlog zbog kojega student nema vlastite bilješke. Nakon pročitanog opisa hipotetske situacije sudionici su procijenili stupanj u kojem je razlog zbog kojega student nema vlastite bilješke bio pod njegovom osobnom kontrolom, razinu pozitivnih i negativnih osjećaja koje opisana situacija u njima izaziva te vjerojatnost pružanja tražene pomoći. Također, sudionici su ispunili Skalu kooperativno- kompetitivne orijentacije. U istraživanju je sudjelovalo N=1119 studenata i studentica prve godine preddiplomskih studija tehničkih, biotehničkih, društvenih i humanističkih usmjerenja na Sveučilištu u Zagrebu. Rezultati su pokazali značajne efekte atribucija, situacije i individualne kooperativno-kompetitivne orijentacije. Sudionici su iskazali značajno višu razinu pozitivnih osjećaja, nižu razinu negativnih osjećaja te veću spremnost na pružanje pomoći kada razlog zbog kojega student nema vlastite bilješke nije bio podložan njegovoj kontroli, u odnosu na situaciju kada jest. Sudionici su općenito skloniji pomoći kolegi studentu u kooperativnoj situaciji, u odnosu na neutralnu i kompetitivnu situaciju, te su kooperativni studenti općenito skloniji pomoći u usporedbi sa svojim kompetitivnijim kolegama. Također, rezultati ukazuju na neke zanimljive moderatorske efekte ispitivanih varijabli. Zaključno, rezultati potvrđuju Weinerov atribucijsko-emocionalni model pomagačkog ponašanja, no ukazuju i na važnost ispitivanja dodatnih varijabli u okviru modela.
Atribucijsko-emocionalni model ; pomagačko ponašanje ; kompetitivnost ; kooperativnost ; studenti
nije evidentirano
engleski
The effect of attribution process on helping behavior among students: moderating effects of the situational characteristics and individual cooperative-competitive orientation
nije evidentirano
Attribution-emotion model ; helping behavior ; competitiveness ; cooperation ; students ;
nije evidentirano
Podaci o prilogu
66-66.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
21. Dani psihologije u Zadru: Sažetci priopćenja
Nikolić, M. ; Tokić, A. ; Ćubela Adorić, V. ; Dodaj, A. ; Gregov, Lj. ; Ivanov, L. ; Macuka, I. ; Nekić, M. ; Tucak Junaković, I. ; Valerjev, P. ; Vidaković, M.
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
978-953-331-196-8
Podaci o skupu
21. Dani psihologije u Zadru
predavanje
24.05.2018-26.05.2018
Zadar, Hrvatska