Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 940076

Uloga pripremljenosti i reakcije značajne druge osobe za emocionalnu reakciju djevojaka na menarhu


Mužinić Bikić, Zrinka; Nakić Radoš, Sandra; Jurjević, Đurđica
Uloga pripremljenosti i reakcije značajne druge osobe za emocionalnu reakciju djevojaka na menarhu // XXI. Dani psihologije u Zadru - Sažetci priopćenja / Nikolić, Matilda ; Tokić, Andrea ; Ćubela Andorić, Vera ; Dodaj, Arta ; Gregov, Ljiljana ; Ivanov, Lozena ; Macuka, Ivana ; Nekić, Marina ; Tucak Junaković ; Ivana ; Valerjev, Pavle ; Vidaković, Marina (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju, 2018. str. 15-15 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Uloga pripremljenosti i reakcije značajne druge osobe za emocionalnu reakciju djevojaka na menarhu
(The role of preparedness and reaction of significant other for an emotional reaction to menarche)

Autori
Mužinić Bikić, Zrinka ; Nakić Radoš, Sandra ; Jurjević, Đurđica

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
XXI. Dani psihologije u Zadru - Sažetci priopćenja / Nikolić, Matilda ; Tokić, Andrea ; Ćubela Andorić, Vera ; Dodaj, Arta ; Gregov, Ljiljana ; Ivanov, Lozena ; Macuka, Ivana ; Nekić, Marina ; Tucak Junaković ; Ivana ; Valerjev, Pavle ; Vidaković, Marina - Zadar : Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju, 2018, 15-15

ISBN
978-953-331-196-8

Skup
XXI. Dani psihologije u Zadru

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24.-26.05.2018

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
Menstruacija, menarha, pripremljenost, izvor informacija, pubertet
(Menstruation, menarche, preparedness, source of information, puberty)

Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je kod postmenarhalnih djevojaka (1) ispitati od koga dobiju informacije o menstruaciji, kome se prvo povjere kad dobiju menarhu te percepciju reakcije te značajne druge osobe, (2) ispitati znanje i pripremljenost djevojaka za menstruaciju (3) te ispitati koliko znanje, pripremljenost i reakcija značajne druge osobe pridonose objašnjenju emocionalnih reakcija djevojaka na menarhu. Postmenarhalne djevojke (N=246) iz osnovnih i srednjih škola, prosječne dobi 15.1 godina ispunile su: Upitnik očekivanih/doživljenih emocionalnih reakcija na menarhu (Emo-M ; Nakić Radoš, Mužinić Bikić i Roso Perić, 2017), Upitnik znanja o menstruaciji (Rodriguez White, 2013), Skala pripremljenosti za menarhu (Rodriguez White, 2013), listu za označavanje reakcija osobe kojoj se djevojka povjerila u vezi menarhe, te niz pitanja konstruiranih za potrebe ovog istraživanja. Deskriptivne analize su pokazale da djevojke prije menarhe informacije o menstruaciji dobiju većinom od majke (97.2%), a od drugih značajnih osoba redom navode prijateljice, nastavnika/nastavnicu, rodice i druge. Većina djevojaka se povjeri da je dobila menarhu već isti dan (92.7%) i to najčešće majci (83.7%). Faktorska analiza rezultata liste za označavanje reakcija osobe kojoj se djevojke prvo povjere pokazala je da se reakcija sastoji od dva aspekta: informacijske podrške i emocionalne reakcije. Djevojke su izvijestile o većoj dobivenoj informacijskoj podršci nego pozitivnoj emocionalnoj reakciji. Većina djevojaka procjenjuje da su bile pripremljene za menarhu te da znaju osnovne činjenice o menstruaciji. Zanimljivo je da su regresijske analize pokazale da ni znanje ni informacijska podrška značajne druge osobe nisu značajni prediktori ni ugodnih ni neugodnih emocija djevojke na menarhu. Međutim, bolja pripremljenost i pozitivnija emocionalna reakcija druge osobe značajni su prediktori ugodnih emocija na menarhu kod djevojaka, dok je slabija pripremljenost značajan prediktor neugodnih emocija na menarhu. Zaključno, za većinu djevojaka majke su i izvor informacija o menstruaciji i osoba kojoj se prvo povjere kad dobiju menstruaciju. S obzirom da se dio djevojaka osjeća nespremno za menarhu, psihoedukaciju treba usmjeriti ne samo na djevojke, već i na majke kako bi znale pravovremeno pripremiti svoje kćerke i primjereno reagirati na ovu veliku promjenu u životu mladih djevojaka.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove
Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb

Autor s matičnim brojem:
Sandra Nakić Radoš, (291595)