Karakteristična rizična ponašanja i znanja srednjoškolaca kao korisnika informacijskih sustava (CROSBI ID 662294)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Velki, Tena
hrvatski
Karakteristična rizična ponašanja i znanja srednjoškolaca kao korisnika informacijskih sustava
U novije vrijeme znanstvenici prepoznaju važnost znanja, ponašanja i svijesti o informacijskoj sigurnosti među korisnicima Interneta odnosno kako je korisnik najslabija karika u informacijskoj sigurnosti i lancu privatnosti. Srednjoškolci su prva rizična skupina u tom lancu jer su na prijelazu u svijet odraslih i suočavaju se s odgovornostima koje trebaju preuzeti kao aktivni korisnici informacijskih sustava. Cilj je istraživanja provjeriti karakteristična rizična ponašanja srednjoškolaca kao korisnika računalnih sustava, njihov stupanj znanja o informacijskog sigurnosti, kao i dobne, spolne te razlike u odnosu na školu koju učenici pohađaju. Istraživanje je provedeno na nacionalnom uzorku srednjoškolaca (N=3250, 40, 5% mladića) prosječne dobi M=16.24 (SD=1.08). Za vrijeme nastave učenici su online popunjavali Upitnik znanja i rizičnog ponašanja korisnika informacijskog sustava (UZPK ; Velki i Šolić, 2017) te dali neke osnovne demografske podatke (dob, spol, razred i sl.). Rezultati ukazuju na zabrinjavajuće ponašanje i znanje mladih korisnika informacijskih sustava. Čak 31% učenika napisalo je svoju zaporku koju koriste za privatni mail. Na cjelokupnom uzorku prosječno rizično ponašanje učenika kao računalnih korisnika je visoko, dok je istovremeno njihovo znanje prosječno. Analizom su varijance utvrđene spolne i dobne razlike, kao i razlike u odnosu na školu koju učenik pohađa. Djevojke u odnosu na mladiće pokazuju više uobičajenih rizičnih ponašanja računalnih korisnika, ali i veći stupanj znanja o sigurnosti računalnih podataka, kao i o važnosti pravilne pohrane podataka. Nadalje učenici četvrtih razreda srednje škole pokazuju statistički značajno višu razinu znanja o informacijskoj sigurnosti za razliku od učenika nižih razreda srednje škole. Učenici strukovnih škola češće posuđuju pristupne podatke drugima, ali i pokazuju veći stupanj znanja o sigurnosti računalnih podataka, kao i o važnosti pravilne pohrane podataka za razliku od gimnazijalaca. Utvrđeno je da je znanje o informacijskoj sigurnosti statistički značajno pozitivno povezano sa rizičnim ponašanjem računalnih korisnika, odnosno što učenici procjenjuju da više znaju o informacijskoj sigurnosti, skloniji su rizičnom online ponašanju.
informacijski sustavi, srednjoškolci, rizično ponašanje
nije evidentirano
engleski
Characteristic risk behavior and knowledge of high school students as users of information systems
nije evidentirano
information system, high school students, risk behavior
nije evidentirano
Podaci o prilogu
102-102.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
XXI. DANI PSIHOLOGIJE U ZADRU: Sažetci priopćenja
Nikolić, Matilda ; Tokić, Andrea ; Ćubela Adorić, Vera ; Dodaj, Arta ; Gregov, Ljiljana ; Ivanov, Lozena ; Macuka, Ivana ; Nekić, Marina ; Tucak Junaković, Ivana ; Valerjev, Pavle ; Vidaković, Marina
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
978-953-331-196-8
Podaci o skupu
21. Dani psihologije u Zadru
predavanje
24.05.2018-26.05.2018
Zadar, Hrvatska