Obilježja dječjega umnoga leksika u primarnome obrazovanju (CROSBI ID 662243)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Aladrović Slovaček, Katarina ; Agić, Željko
hrvatski
Obilježja dječjega umnoga leksika u primarnome obrazovanju
Temeljni je cilj nastave hrvatskoga jezika u primarnome obrazovanju razvoj jezično- komunikacijskih sposobnosti pri govornoj i pisanoj uporabi jezika u svim funkcionalnim stilovima. Jedna od važnih sastavnica jezično- komunikacijske kompetencije jest leksička kompetencija koja se definira kao poznavanje i sposobnost korištenja vokabulara nekoga jezika. Iako bi se bogaćenje rječnika trebalo sustavno provoditi kroz sadržaje nastave hrvatskoga jezika, rezultati istraživanja pokazuju da je rječnik današnjih osnovnoškolaca sve siromašniji jer nemaju razvijene čitalačke navike, ali i zato što u svojoj svakodnevnoj jezičnoj produkciji koriste mnoštvo skraćenica, istih ili sličnih riječi u različitim kontekstima smanjujući tako leksičku raznolikost te jezičnu kreativnost i inovativnost. Stoga je cilj ovoga istraživanja opisati umni leksikon učenika u primarnom obrazovanju s obzirom na razvojnu dob te opisati izvanjezične utjecaje na njegovo razvoj s osobitim osvrtom na leksik obveznih lektirnih djela. Prvi dio istraživanja obuhvaćao bi prikupljanje korpusa u obliku pisanih radova učenika s temom određenom prema Nastavnom planu i programu te dodatnim upitnikom o stavovima prema hrvatskom jeziku kao nastavnom predmetu te pisalačkim i čitalačkim navikama u tri slučajno odabrane osnovne škole (od drugog do osmoga razreda) Republike Hrvatske. U drugome dijelu istraživanja napravila bi se analiza leksika najčitanijih lektirnih djela u primarnome obrazovanju (po jedno djelo iz svakoga razreda) kako bi se pokazalo kojim se riječima i na koji način kroz jezičnu djelatnost čitanja bogati učenički rječnik. Očekuje se kako će rezultati ovoga istraživanja opisati umni leksikon u primarnome obrazovanju s tendencijom da se u nastavi hrvatskoga jezika u sadašnjem, a osobito u novom kurikulu težište stavi na sustavno poticanje razvoja jezično- komunikacijske kompetencije, ne zanemarujući važnost razvoja leksičke kompetencije na kojoj se temelji sva pisana i govorena komunikacija.
umni leksik, nastava hrvatskoga jezika, lektira, čitanje, pisanje
nije evidentirano
engleski
Characteristics of children's mental lexics in primary education
nije evidentirano
mental lexicon, teaching of Croatian language, reading, writing
nije evidentirano
Podaci o prilogu
32-32.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Jezik i um - knjiga sažetaka
Stolac, Diana ; Nigoević, Magdalena
Rijeka: Srednja Europa ; Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL)
978-953-7963-77-4
Podaci o skupu
32nd International Conference of CALS: Language and mind
predavanje
03.05.2018-05.05.2018
Rijeka, Hrvatska