Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Restrukturiranje velikih poduzeća outsourcingom u funkciji poboljšanja poslovnih rezultata (CROSBI ID 419261)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Pavić, Mario Restrukturiranje velikih poduzeća outsourcingom u funkciji poboljšanja poslovnih rezultata / Grubišić, Dragana (mentor); Split, Ekonomski fakultet u Splitu, . 2012

Podaci o odgovornosti

Pavić, Mario

Grubišić, Dragana

hrvatski

Restrukturiranje velikih poduzeća outsourcingom u funkciji poboljšanja poslovnih rezultata

Doktorska disertacija pristupnika Maria Pavića na metodološki korektan i znanstven način obrađuje restrukturiranje velikih poduzeća outsourcingom u funkciji poboljšanja poslovnih rezultata. U teorijskom dijelu disertacije dobro su sistematizirani i analizirani temeljni pojmovi bitni za razumijevanje koncepata kojima se ova disertacija bavi, a to su značajke outsourcinga kao strategije restrukturiranja, projektni pristup njegovoj provedbi te značajke i gospodarska uloga velikih poduzeća. Sama sistematizacija postojećih znanja na ovom području može se smatrati određenim znanstvenim doprinosom. U empirijskom dijelu disertacije, pristupnik je proveo istraživanje u velikim poduzećima koja posluju na inozemnim tržištima iz djelatnosti prerađivačke industrije, trgovine, prijevoza, skladištenja i veza te hotelskoj djelatnosti, anketiranjem vrhovnog menadžmenta. Istraživanje je pokazalo da 65, 22% velikih hrvatskih poduzeća primjenjuje outsourcing, 7, 61% trenutačno ga ne primjenjuje, ali ga namjerava primjenjivati, dok 27, 17% poduzeća uopće ne namjerava primjenjivati outsourcing. Najveći broj poduzeća koja ne primjenjuju outsourcing (37, 5%), kao razlog tomu navode da uopće nisu razmišljali o toj mogućnosti. Gubitak kontrole nad izdvojenom aktivnosti/procesom kao razlog neprimjenjivanja outsourcinga navodi 21, 88% poduzeća. Isti broj poduzeća outsourcing ne primjenjuje radi moguće ovisnosti o dobavljaču. Najvažniji dio doktorske disertacije bio je utvrditi utjecaj outsourcinga na poslovne rezultate velikih poduzeća. Poslovni rezultati obuhvaćaju profitabilnost, proizvodnost, kvalitetu i tržišni udio. Rezultati provedenog t-testa za zavisne uzorke, pokazali su postojanje statistički značajne razlike kod svih analiziranih pokazatelja prije i nakon primjene outsourcinga, kao i ukupnog poslovnog rezultata. To znači da je utjecaj outsourcinga na poslovne rezultate pozitivan, odnosno da je provedbom outsourcinga došlo do povećanja poslovnih rezultata. Time je potvrđena prva hipoteza istraživanja: postoji pozitivna veza između primjene outsourcinga i poboljšanja poslovnih rezultata velikih hrvatskih poduzeća. Pristupnik je u disertaciji ispitao i vezu između izvozne orijentacije i primjene outsourcinga. Varijabla stupanj izvozne orijentacije operacionalizirana je kroz udio prihoda od prodaje u inozemstvu u ukupno ostvarenom prihodu, a varijabla stupanj primjene outsourcinga operacionalizirana je kroz primjenu outsourcinga i broj izdvojenih aktivnosti. Za testiranje ove veze korišten je Spearmanov koeficijent korelacije ranga. Rezultati su pokazali da ne postoji statistički značajna veza između varijabli stupanj izvozne orijentacije i stupanj primjene outsourcinga. Ovim je odbačena druga hipoteza. Poduzeća koja ostvaruju veći udio prihoda od prodaje u inozemstvu u ukupno ostvarenom prihodu ne primjenjuju u većoj mjeri outsourcing od poduzeća koja ga ne primjenjuju ili mu podvrgavaju manji broj aktivnosti. Pristupnik je istraživao jesu li analizirana poduzeća više taktički usmjerena na rješavanje kratkoročnih potreba ili problema, ili su više usmjerena na strateške ciljeve poboljšanja ukupnog poslovanja. To je napravljeno ocjenjivanjem strateških te taktičkih ciljeva. Rezultati provedenog t-testa za zavisne uzorke pokazali su postojanje statistički značajne razlike u izboru razloga provođenja outsourcinga. Naime, rezultati su pokazali da velika poduzeća u najvećoj mjeri primjenjuju outsourcing radi strateških ciljeva koji su usmjereni na poboljšanje ukupnog poslovanja. Time je potvrđena treća hipoteza: velika hrvatska poduzeća u najvećoj mjeri usmjerena su na strateške ciljeve primjene outsourcinga. Pristupnik je zatim ispitao vezu između strateške usmjerenosti outsourcinga i poboljšanja poslovnih rezultata. Pristupnik je u testiranju hipoteze koristio Spearmanov koeficijent korelacije ranga. Rezultati su pokazali da između strateške usmjerenosti outsourcinga i svih promatranih poslovnih rezultata postoji pozitivna veza. Međutim, s obzirom da je Spearmanov koeficijent korelacije različite jačine, jaka veza je utvrđena između strateške usmjerenosti outsourcinga i proizvodnosti, dok je između strateškog usmjerenosti i profitabilnosti, kvalitete te tržišnog udjela utvrđena srednje jaka veza. Zatim je pristupnik ispitao vezu između strateške usmjerenosti outsourcinga i poboljšanja ukupnog poslovnog rezultata. Rezultati su pokazali postojanje statistički značajne, pozitivne i srednje jake veze. S obzirom na rezultate potvrđena je četvrta hipoteza: postoji pozitivna veza između strateške usmjerenosti outsourcinga i poboljšanja poslovnih rezultata velikih hrvatskih poduzeća. Ti rezultati pokazuju stratešku usmjerenost outsourcinga značajnim čimbenikom uspjeha njegove primjene. Pristupnik je također ispitao vezu između strateške usmjerenosti outsourcinga i projektnog pristupa outsourcingu. Rezultati su pokazali da da između varijabli strateška usmjerenost i projektni pristup outsourcingu postoji statistički značajna i jaka veza pozitivnog smjera. Time je potvrđena peta hipoteza: postoji pozitivna veza između strateške usmjerenosti outsourcinga i projektnog pristupa outsourcingu. To znači da poduzeća koja su u većoj mjeri usmjerena na strateške ciljeve outsourcinga u većoj mjeri primjenjuju outsourcing temeljem projektnog pristupa. Pristupnik je zatim ispitao vezu između projektnog pristupa outsourcingu i pojave negativnih efekata outsourcinga. Za testiranje ove hipoteze korištene su dvije metode, i to Spearmanov koeficijent korelacije ranga i Kruskal-Wallis test. Rezultati Spearmanova koeficijenta korelacije ranga pokazali su postojanje statistički značajne i jake veze negativnog smjera između navedenih varjabli. Rezultati Kruskall-Wallis testa pokazali su postojanje statistički signifikantne razlike između promatranih grupa poduzeća. Poduzeća s više negativnih efekata imaju značajno niži prosječni rang ocjene projektnog pristupa outsourcingu. Na osnovu dobivenih rezultata prihvaćena je šesta hipoteza: postoji negativna veza između projektnog pristupa outsourcingu i pojave negativnih efekata primjene outsourcinga. Vezu između projektnog pristupa outsourcingu i poslovnih rezultata poduzeća pristupnik je ispitao Spearmanovim koeficijentom korelacije ranga. Rezultati su pokazali postojanje statistički značajne i jake veze pozitivnog smjera između projektnog pristupa outsourcingu i poboljšanja poslovnih rezultata. To je pokazalo da poduzeća koja imaju veći stupanj projektnog pristupa outsourcingu ostvaruju veće poboljšanje poslovnih rezultata. S obzirom ne rezultate prihvaćena je sedma hipoteza: postoji pozitivna veza između projektnog pristupa outsourcingu i poboljšanja poslovnih rezultata velikih hrvatskih poduzeća. Rezultati istraživanja pokazali su postojanje veze između promatranih elemenata modela, iz čega je vidljivo da izolirano promatranje samo jednog elementa ne objašnjava u potpunosti poboljšanje poslovnih rezultata primjenom outsourcinga kao strategije restrukturiranja. Rezultati su pokazali da na uspjeh outsourcinga značajno utječe usmjerenost na strateške ciljeve te projektni pristup procesu njegova izvođenja. Predloženi model doprinosi objašnjenju zašto određena poduzeća imaju manju pojavu negativnih efekata primjene outsourcinga, te kako njegova primjena omogućava poboljšanje poslovnih rezultata.

restrukturiranje poduzeća ; outsourcing, uspješnost poslovanja

nije evidentirano

engleski

Restructuring large enterprise outsourcing to improve business results

nije evidentirano

restructuring of enterprises ; outsourcing, business success

nije evidentirano

Podaci o izdanju

253

16.07.2012.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Ekonomski fakultet u Splitu

Split

Povezanost rada

Ekonomija