Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 920309

Od reformne do alternativne pedagogije : pokušaji drugačije škole u Hrvatskoj u 20. stoljeću


Batinić, Štefka; Radeka, Igor
Od reformne do alternativne pedagogije : pokušaji drugačije škole u Hrvatskoj u 20. stoljeću // Acta ladertina, 14 (2017), 1; 41-60 (domaća recenzija, članak, znanstveni)


Naslov
Od reformne do alternativne pedagogije : pokušaji drugačije škole u Hrvatskoj u 20. stoljeću
(From Reformist to Alternative Pedagogy : Attempts at a Different School in Croatia in the 20th Century)

Autori
Batinić, Štefka ; Radeka, Igor

Izvornik
Acta ladertina (1845-3392) 14 (2017), 1; 41-60

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Reformna pedagogija ; alternativna pedagogija ; škola ; Hrvatska, 20. stoljeće
(Reformist pedagogy ; alternative pedagogy ; school ; Croatia ; 20th century)

Sažetak
Modernizacijski procesi na svim razinama koji su se odražavali na svakodnevni život i bili glavnim uzrocima reforme života, društvenih, kulturnih i pedagoških pokreta europskog fin de sièclea reflektirali su se i na Hrvatsku, osobito na njezina urbana područja. Europska je reformna pedagogija sa svojim glavnim predstavnicima i koncepcijama, barem na informativnoj razini, dopirala do hrvatskih učitelja. Začetnici reformne pedagogije u Hrvatskoj su zagrebački učitelji Vjekoslav Koščević i Ivan Tomašić. Njihova reformska nastojanja manifestirala su se u istupima protiv herbartovske pedagogije, u prikupljanju iskustava i spoznaja o reformnim pedagoškim pokretima u srednjoeuropskim zemljama i njihovoj implementaciji u vlastitu pedagošku praksu te u pokušajima organiziranog promicanja ideja reformne pedagogije kroz Hrvatsko društvo za unapređenje uzgoja i časopis Preporod. Brojni su učitelji i učiteljice osluškivali puls početka „stoljeća djeteta“ i diskretno prilagođavali svoju pedagošku praksu novom duhu. Tijekom dva međuratna desetljeća u Hrvatskoj se profiliraju akademski obrazovani pedagozi, teoretičari koji su se bavili ključnim pitanjima pedagogije kao (duhovno)znanstvene ili filozofijske discipline i istodobno održavali vezu s aktualnom pedagoškom zbiljom i kritički upozoravali na neke negativne pojave u praksi nove škole: Stjepan Matičević, Pavao Vuk-Pavlović, Stjepan Pataki, Vladimir Petz i drugi. Refleksije reformne pedagogije zamjetne su i u ostalim sferama odgojno-obrazovnog rada kao što su: obrazovanje odraslih, zdravstveno prosvjećivanje, socijalna skrb i zaštita djece, organizacije djece i mladih, suradnja roditeljskog doma i škole te različiti oblici kulturnog i umjetničkog rada s djecom i za djecu. Aktualnost reformne pedagogije na početku 21. stoljeća ogleda se u postojanju i revitalizaciji autonomnih koncepcija „klasične“ reformne pedagogije (kao što su pedagogija Marije Montessori ili waldorfska pedagogija), recepciji alternativnih pedagoških koncepcija nastalih u drugoj polovini 20. stoljeća (Reggio pedagogija na području ranog odgoja), stvaranju novih smjerova pod utjecajem međunarodnih pravaca (kulturna pedagogija povezana s duhovnoznanstvenom pedagogijom) te u utjecaju reformne pedagogije na suvremenu pedagošku teoriju i nastavnu praksu regularnih državnih škola. Alternativni pedagoški koncepti odškrinuli su 1990-ih vrata pedagoškom i školskom pluralizmu u Hrvatskoj, no on je i nakon dva desetljeća u početnoj fazi razvoja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka:


  • EBSCO Publishing