Constantinus i Victoria: Prića o prvom braku Nikole Zrinskoga (CROSBI ID 60341)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Bene, Sándor
hrvatski
Constantinus i Victoria: Prića o prvom braku Nikole Zrinskoga
Prvi brak Miklósa Zrínyija (Nikola Zrinski) s Marijom Euzebijom Drasković ima iznimno važnu ulogu u povijesti mađarske književnosti budući da je Euzebia bila muza poezije Adriai tengernek Sirenaia (Sirene Jadranskog mora), objavljene 1651., a ljubavne pjesme u knjizi upućene su njoj. Ipak je povijesni kontekst njihove romanse – dugo udvaranje i vjenčanje – prilično nedovoljno istražen. Ova studija pristupa kontekstu korištenjem novih arhivskih izvora i objašnjava ovaj brak kao dio svjesnih strategija mladog Nikole Zrisnkoga za stjecanje imanja i s time pojačanje svoje financijske pozicije i političke težine. Zbog toga je njegove postupke napala obitelj Drasković koja je nakon prerane Euzebijine smrti pokrenula parnicu za imanja koja je Nikola dobio u miraz. Ovaj je pravni sukob uskoro prerastao u oružani sukob između Zrinskog (u to vrijeme već hrvatskog bana) i njegova tasta, Gašpara Dračkovića. Taj sukob daje, s jedne strane, prikladan kontekst objavljivanju poezije koja se obraća voljenoj ženi koju je izgubio. S druge strane, pokazuje blisku vezu između kruga Draskovića i Zrinskih i komedije Konstantin i Viktorija, koja je dragulj rane mađarske književnosti čiji autor još nije identificiran.
Nikola Zrinski, Marija Eusebia Drašković, Drašković obitelj, rasprave o imanjima, komedija "Constantinus i Viktorija", Adrijanskoga mora Sirena
nije evidentirano
engleski
Constantinus and Victoria: The Story Miklós Zrínyi's First Marriage
The first marriage of Miklós Zrínyi (Nikola Zrinski) with Mária Eusébia Draskovich plays an exceptionally important role in the history of Hungarian literature since Eusébia was the muse of the poetry Siren of the Adriatic Sea (Adriai tengernek Sirenaia), published in 1651, and the love poems in the book are addressed to her. Therefore, the context of their romance—the long courting and the wedding—is quite underresearched. This study approaches the context utilizing new archival sources and explains this marriage as part of Zrínyi’s conscious strategies for estate acquisition. His actions were therefore attacked by the Draskovich family who initiated litigation. After the untimely death of Eusébia, this conflict escalated into an armed one between Zrínyi (already Croatian ban at that time) and his father-in-law. This conflict gives, on the one hand, a fitting context to the publication of the poetry that addresses the beloved wife whom he had lost. On the other hand, it demonstrates the close links between the Draskovich–Zrínyi circle and the drama Constantine and Victoria, the latter being a jewel of early Hungarian literature whose author has not been identified yet.
Miklós Zrínyi (Nikola Zrinski), Maria Eusebia Draskovich, Draskovich family, debates over land ownership, Constantine and Victoria, Siren of the Adriatic Sea
nije evidentirano
Podaci o prilogu
654-665.
objavljeno
Podaci o knjizi
Prekretnice u suživotu Hrvata i Mađara. Ustanove, društvo, gospodarstvo i kultura
Fodor, Pál ; Šokčević, Dinko ; Turkalj, Jasna
Budimpešta: Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézet ; Hrvatski institut za povijest
2015.
978-963-416-019-9