Odanost organizaciji u funkciji podudarnosti osobnih i organizacijskih vrijednosti (CROSBI ID 417179)
Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)
Podaci o odgovornosti
Kobas Dešković, Dijana
Sušanj, Zoran
hrvatski
Odanost organizaciji u funkciji podudarnosti osobnih i organizacijskih vrijednosti
Cilj ovog istraživanja bila je provjera utjecaja podudarnosti vrijednosti pojedinca i organizacije na odanost organizaciji. Prvi problem istraživanja bio je utvrditi stupanj percipirane podudarnosti vrijednosti pojedinca i organizacijskih vrijednosti kroz četiri dimenzije vrijednosti – etika, ljudi, promjena i dobit. Drugi problem bio je utvrditi stupanj povezanosti percipirane podudarnosti vrijednosti pojedinca i organizacije kroz sve četiri dimenzije vrijednosti te afektivne, instrumentalne i normativne komponente odanosti organizaciji. Treći problem bio je utvrditi u kojoj mjeri relevantna obilježja ispitanika i organizacije te podudarnost njihovih individualnih i percipiranih organizacijskih vrijednosti objašnjavaju afektivnu, instrumentalnu i normativnu odanosti organizaciji. Istraživanje je provedeno on-line na prigodnom uzorku od 303 ispitanika – zaposlenika u profitno orijentiranim tvrtkama. Za provedbu istraživanja korištena su dva mjerna instrumenta – upitnik vrijednosti (Nwadei, 2003.) i revidirana skala afektivne, instrumentalne i normativne komponente odanosti organizaciji Meyer i Allen (1993.). Podudarnost vrijednosti smo utvrdili kroz rezultat razlika vrijednosti pojedinca i organizacije. Provedena je korelacijska analiza kroz sve dimenzije vrijednosti i odanosti te hijerarhijska regresijska analiza. Dobiveni rezultati pokazuju da su osobne i organizacijske vrijednosti statistički značajno povezane (p<0.01). Niska povezanost dobivena je na dimezijama promjene i etike (.325, .371), a značajna povezanost na dimenzijama ljudi i dobiti (.423, .545). Osobne vrijednosti su dosljedno procijenjene višima od vrijednosti organizacije. Afektivna i normativna komponenta odanosti statistički su značajno (p<0.01) i negativno povezane sa svim dimenzijama podudarnosti vrijednosti. Kod instrumentalne odanosti nismo dobili statistički značajnu povezanost. Hijerarhijskom regresijskom analizom dobili smo statistički značajnu povezanost (p<0.01) negativnog smjera između komponente afektivne odanosti i podudarnosti vrijednosti na dimenziji etike. Nadalje, dobili smo statistički značajnu povezanost pozitivnog smjera između instrumentalne odanosti i spola (ženski, p<0.01), oblika vlasništva tvrtke (strano, p<0.05), te povezanost negativnog smjera između instrumentalne odanosti i stupnja obrazovanja (više obrazovanje niža instrumentalna odanost, p<0.01). Kod komponente normativne odanosti organizaciji dobili smo statistički značajnu negativnu povezanost između podudarnosti vrijednosti na dimeziji etike (p<0.01) i obrazovanja (p<0.05), te statistički značajnu pozitivnu povezanost (p<0.01) sa spolom (ženskim).
odanost ; vrijednosti ; podudarnost vrijednosti
nije evidentirano
engleski
Commitment toward an organization in the role of congruence of personal and organizational values
nije evidentirano
commitment ; values ; values congruence
nije evidentirano
Podaci o izdanju
104
12.12.2012.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb