Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Austrougarska okupacija Bosne i Hercegovine gledana očima hrvatskog slikara: Prijelaz Save kod Broda Ferdinanda Quiquereza (CROSBI ID 246155)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Damjanović, Dragan Austrougarska okupacija Bosne i Hercegovine gledana očima hrvatskog slikara: Prijelaz Save kod Broda Ferdinanda Quiquereza // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 41 (2017), 1; 199-214. doi: 10.31664/ripu.2017.41.16

Podaci o odgovornosti

Damjanović, Dragan

hrvatski

Austrougarska okupacija Bosne i Hercegovine gledana očima hrvatskog slikara: Prijelaz Save kod Broda Ferdinanda Quiquereza

Članak govori o crtežima i oleografiji Ferdinanda Quiquereza Prijelaz Save kod Broda, nastalima 1878. – 1879. godine, koji predstavljaju vizualnu metaforu Austro-ugarske okupacije (i uprave) Bosne i Hercegovine. Kompozicija prikazuje kako građani Bosanskog Broda svih vjeroispovijesti svečano dočekuju u popodnevnim satima 29. srpnja 1878., na dan kada je počela okupacija, zapovjednika austrougarskih trupa Josipa Filipovića. Iako se pretpostavljalo kako je Quiquerezova kompozicija konstruirani nevjerodostojan prikaz, proizašao iz slikareve mašte, a ne stvarnog događaja, izvještaj dopisnika zagrebačkog službenog dnevnika Narodnih novina, odaje nam da to ipak nije slučaj. Odlučivši ovjekovječiti zauzimanje Bosne Quiquerez se ne usredotočuje, poput ilustratora koji su radili za onovremene europske (ponajprije njemačke i austrijske) ilustrirane časopise, na borbe između austrougarskih trupa i muslimanskog dijela stanovništva Bosne i Hercegovine, ne odabire za svoju temu junaštvo austrougarskih vojnika, niti svirepost bosanskohercegovačkih ustanika, već odlučuje prikazati kako nakon tri godine krvavog ustanka protiv osmanske države Austro-Ugarska nosi Bosni mir, slogu između triju glavnih konfesionalnih skupina koje u njoj obitavaju te, konačno, zapadnu, europsku civilizaciju. Iako tretira bosansko stanovništvo kao Druge, u odnosu na austrougarske trupe, iako ih donekle stereotipizira i egzotizira, nesumnjivo s njime i simpatizira, te naglašava važnost njihova zajedništva. Oleografiju je prema Quiquerezovu djelu izdao zagrebački izdavač Bothe. Njezino izdavanje treba promatrati u kontekstu u to vrijeme široko raširene vojne propagande. Djelo je veličalo uspjehe austrougarske vojske, jedne od rijetkih institucija koja je i nakon Austro- ugarske nagodbe bila zajednička za cijelu Monarhiju. Veličalo je i generala Josipa Filipovića koji će postati svojevrsnim autrougarskim narodnim junakom zbog uspješno provedene okupacije.

Ferdo Quiquerez, historijsko slikarstvo, orijentalizam, Austro-Ugarska, Bosna i Hercegovina, oleografija, Josip Filipović, Alexander Maximilian Seitz, antemurale Christianitatis

nije evidentirano

engleski

Austro-Hungarian Occupation of Bosnia and Herzegovina Seen through the Eyes of a Croatian Painter: Ferdinand Quiquerez’s Crossing the Sava River at Brod

nije evidentirano

Ferdinand (Ferdo) Quiquerez, historical paint- ing, Orientalism, Austro-Hungarian Monarchy, Bosnia and Herzegovina, Josip Filipović, Alexander Maximilian Seitz, Antemurale Christianitatis

nije evidentirano

Podaci o izdanju

41 (1)

2017.

199-214

objavljeno

0350-3437

1845-4534

10.31664/ripu.2017.41.16

Povezanost rada

Povijest umjetnosti, Povijest

Poveznice
Indeksiranost