Neki demografski, socioekonomski i osobni korelati sklonosti impulzivnom kupovanju (CROSBI ID 416985)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Ivnik, Magdalena
Penezić, Zvjezdan
hrvatski
Neki demografski, socioekonomski i osobni korelati sklonosti impulzivnom kupovanju
Impulzivna kupovina i dalje, nakon dugog niza godina istraživanja, privlači pažnju i zanimanje istraživača. Globalizacija, konzumerizam, tehnološke inovacije i promjena životnog stila dovele su do toga da je impulzivna kupovina ne samo i dalje prisutna, već i da poprima sve veće razmjere. Iako brojna, prijašnja istraživanja nisu dala konkretan odgovor na to koje su sve varijable povezane sa sklonosti impulzivnom kupovanju i u kojoj mjeri, a u Hrvatskoj se impulzivna kupovina niti nije značajnije istraživala. Zbog svega navedenog cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost sklonosti impulzivnom kupovanju s nekim demografskim, socioekonomskim i osobnim varijablama te utvrditi njihov doprinos objašnjenju sklonosti impulzivnom kupovanju. U istraživanju je sudjelovao 201 sudionik u dobi od 18 do 65 godina, a od mjernih instrumenata korišteni su: Skala sklonosti impulzivnom kupovanju, IPIP skala i Kratka skala samokontrole. Osim toga, prevedene su i validirane Skala traženja promjena (Change Seeking Scale), Skala hedonističke kupovne motivacije (Hedonic Consumption Scale) i Skala uživanja u kupovini (Shopping Enjoyment Scale) budući da do sada nisu bile korištene u Hrvatskoj. Provedenim eksploratornim faktorskim analizama utvrđena je pretpostavljena jednofaktorska struktura Skale traženja promjena, Skale hedonističke kupovne motivacije i Skale uživanja u kupovini. Rezultati istraživanja pokazuju da su impulzivnom kupovanju sklonije osobe koje češće koriste kreditne kartice, češće kupuju online, koje imaju manju razinu samokontrole, savjesnosti i emocionalne stabilnosti te veću razinu ekstraverzije, hedonističke kupovne motivacije i uživanja u kupovini. Ispitivanjem zasebnih relativnih doprinosa pojedinih skupina varijabli objašnjenju sklonosti impulzivnom kupovanju utvrđeno je da su različiti prediktori značajni u objašnjenju kognitivnog (ekstraverzija i hedonistička kupovna motivacija) i emocionalnog aspekta sklonosti impulzivnom kupovanju (emocionalna stabilnost, hedonistička kupovna motivacija i uživanje u kupovini).
impulzivna kupovina, crte ličnosti, samokontrola, hedonistička kupovna motivacija, uživanje u kupovini
nije evidentirano
engleski
Some demographic, socioeconomic and personal correlates of impulse buying tendency
nije evidentirano
impulse buying, personality traits, self-control, hedonistic consumption motivation, shopping enjoyment
nije evidentirano
Podaci o izdanju
56
28.02.2017.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Odjel za psihologiju
Zadar