Motiv melankolije u "Vili Slovinki" (CROSBI ID 60168)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Šimić, Krešimir
hrvatski
Motiv melankolije u "Vili Slovinki"
Iako je književnopovijesni studij posvetio znatnu pozornost Barakovićevoj Vili Slovinki, i dalje je ostala slutnja da u tom spjeva ima dosta zanimljivog, neistraženog materijala. Jedno od zanimljivih mjesta su stihovi 123-142 petja parvog, gdje – u erotiziranom opisu Vile – postoje aluzije na ikonografijsku tradiciju koja lik melankolije prikazuje uglavnom sa snenim ili namrštenim licem oslonjenim na ruke. Tako je, primjerice, melankolija prikazana na čuvenom Dürerovom bakrorezu Melancolia s početka šesnaestog stoljeća. Da je Juraj Baraković sklon opisima koji odgovaraju ikonografiji njegova vremena, pokazao je Svetozar Petrović analizom opisa "nebeskog dvora". Petrović čak spominje i moguće aluzije na "gravire Albrechta Dürera" (riječ je o marijanskim motivima). Spomenuti je pak ikonografijski motiv (melankolija) zanimljiv jer proizlazi iz tisućljetne tradicije u kojoj je lice oslonjeno na ruke gesta koja izražava kreativnu misao (primjerice, jedan zaspali redovnik na ilustracijama u Pèlerinage da la Vie Humaine). Osim toga, neoplatonička tradicija je upravo melankoliju (uz eros) povezala s idejom pjesničkog genija. Tako je motiv melankolije u šesnaestostoljetnoj književnoj kulturi postao svojevrsni topos. U radu se ponajprije osvrće na spomenutu ikonografijsku aluziju, a potom i na njezinu moguću ulogu u strukturiranju lika Vile, za koju je književnopovijesni studij već ustvrdio da više nalikuje muzama negoli pastoralnim nimfama (S. Petrović, P. Pavličić).
Juraj Baraković, Vila Slovinka, melankolija
nije evidentirano
engleski
The Motive of Melancholy in "Vila Slovinka"
nije evidentirano
Juraj Baraković, Vila Slovinka, melancholy
nije evidentirano
Podaci o prilogu
79-96.
objavljeno
Podaci o knjizi
Vila, pisnik i čatnici
Mrdeža Antonina, Divna
Zadar: Sveučilište u Zadru ; Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
2017.
978-953-331-172-2